25 de marzu, la bola extra non aprovechada.

Espublizáu'l 12 de Marzu de 2012 por Llar -> 867 km na categoría Analís políticu
Los comentarios tan zarraos en 25 de marzu, la bola extra non aprovechada.

Tinía que pasar enantes o dempués. Asturies, per primer vegada, enfréntase a una cita eleutoral propia compartida con Andalucía, precisamente, el país dende’l que s’escriben estes llínies. Como si fuéremos una nacionalidá “hestórica” de les que lo ponen per escrito. Nestos 6 meses dende les eleiciones últimes a la Xunta Xeneral vimos fracasar el “fenómenu Cascos” polos sos propios errores políticos y pol proceder xostrón pa xestionar eses mesmes decisiones.

Francisco Álvarez-Cascos I “el Breve” d’Asturies y Madrid

Si entendemos que les espeutatives qu’una parte importante de la xente que votó a Cascos taben puestes na anovación política nel nuesu país, na superación de los rexímenes corruptos y de crisis permanente que dexaron p’Asturies los sucesivos gobiernos del PSOE podemos dicir que nestos 6 meses el nuevu presidente asturianu echó per tierra toles sos posibilidaes. He de reconocer qu’anque munchos y munches sabíemos mui bien de qué partíu (y partíos) venía Cascos y les polítiques rancies neocón que diba aplicar nun dexa de chocar la so torpeza a la hora d’executales. Con esi proceder torpe, improvisáu, el llíder de FAC “sacó la motosierra” con tantu rixu qu’acabó mancándose con ella. Y ye que xugar col tronzón tamién ye un deporte de riesgu.

Básicamente, el llabor de FAC y Cascos consistió nestos meses n’enguedeyase n’Asturies coles patates calientes de la xestión pública neglixente de la FSA pa dexales inda peor de lo que taben, n’apoyar tolos retayos brutales nos derechos sociales de Rajoy en Madrid -reforma llaboral xabaz incluyida- y en nun facer cásique nada más que buscar polémiques innecesaries y un revanchismu infantil que nin supieron nin quixeron xestionar.

Mención aparte merecen, nesti sen, les polémiques cola RTPA, el “Centru Cultural Niemeyer” d’Avilés, el “Festival Internacional de Cine de Xixón” (FICXixón), la “Semana Negra” etc. nes que lo mesmo Cascos que los demás cargos políticos implicaos entraron neto qu’un elefante nuna cacharrería saliendo mui afeutaos poles sos decisiones caprichoses, antipopulares (paez mentira pa un populista como elli) y “carcas”.

Asina, no que cinca a la RTPA, en cuenta d’iguar la situación vergoñosa d’esternalización y precariedá de los y les trabayadores y la potenciación de productores públiques y d’un texíu audiovisual pal país que respete la cultura asturiana, desanicióla dafechu dexando na cai a centenares de persones que nenguna responsabilidá teníen nel diseñu nefastu de tele asturiana de PSOE-IU y que yá taben nuna situación escandalosa. No tocante al Niemeyer, improvisó permanentemente’l futuru d’un equipamientu, seguramente sobrevaloráu pola población d’Avilés y con una xestión del  réxime anterior de xulgáu de guardia, pero que cola so incompetencia convirtió nun arma a la so escontra en cuenta de tolo contrario. Cola maniobra del FICXixón xenera un problema onde paez ser que Xixón nin FAC lu teníen, cola actuación estelar del conceyal de cultura qu’arrastra pa consigo una griesca mediática na que la cultura asturiana sal chiscada y humildada. Asemeyao, anque nesti casu sí hai un conflictu que vien de llargo, tamién regala a la oposición el partíu de Cascos una baza col casu de la Selmana Negra.

Poro, tolos ámbitos culturales y sociales que precisaben d’una reformulación en clave muncho más social y munchísimo más asturiana y controlada, non sólo nun vamos velos meyor, sinon que, nel más bonu de los casos, van quedar como taben, camudando puestos de mandu, privatizándolos, desaniciándolos o folclorizándolos inda más.

No que cinca a la llingua asturiana el bagaxe ye ridículu, inexistente, escosu. Redúzse a un par de xestos del conseyeru Vallaure por falar en comparecencies n’asturianu y gallego-asturiano y yá ta. Nin plan de normalización (nin perres pa la promoción), nin avances toponímicos, nin cambiu na imaxe corporativa del gobiernu, nin defensa de los derechos llingüísticos per nenyuri. Un mocáu nel focicu d’esa parte mínima del asturianismu que s’echó en manes de FAC esperando avances nesti sen que nin se dieron, nin s’intentaron, nin se plantegaron. ¡Y mientres, en Madrid, pautando con UPyD pa da-yos un grupu parllamentariu! El probe Xovellanos revuélvese na so tumba.

PPSOEIU: a nun-y dar aire a FAC y, de pasu, a xugar puerco cola cultura ya identidá asturiana
Y entós, mientres FAC s’enllamuergaba colos equipamientos desastrosos heredaos del arecismu o con reñer como guaḥes con LNE, el PSOE, PP ya IU, entamaron a actuar como si fueren los mayoronos nel patiu la escuela al ver qu’otru entruga por sitiu pa xugar. Enfurrúñáronse y ficiéron-y la cama a un FAC que queda desarboláu dende’l primer momentu, ensin opciones, ensin presupuestos y con una capacidá de gobiernu tan llimitada como’l discursu populista y ranciu del so llíder que fuere militante daquella d’Alianza Popular.

Lo que más llama l’atención ye que la mayoría de los ataques a Cascos per parte, sobremanera, de la “izquierda plural del PSOE-IU” nun inciden na so condición de neocón privatizador y “lliberal” (de los malos). Ye chocante la campaña de los xestores del réxime anterior por confrontar con una supuesta vocación asturianista de FAC que como yá se dixo nesti artículu y como queda amosao colos sos “llogros”, nin hai nin se ve per nengún llau. Si la polémica del día yera’l Niemeyer, la “izquierda plural” arremetía escontra l’Arte Asturianu. El nuestru prerrománicu, espresión artística única nel mundu y esclusiva d’Asturies que ta nel más total abandonu como munchu del patrimoniu hestóricu, sobremanera si esti ye “diferencial”, yera asina emplegáu como sacu de boxéu. Si’l tema del momentu yera’l FICXixón la consigna yera’l facer de menos lo asturiano emplegando pa ello “la madreña, la boina y la montera picona” como supuestos complementos “chic” de la tribu urbana de los FACkers. ¿Ye la posibilidá de qu’heba un asturianismu real na Xunta Xeneral de lo que tantu mieu tienen PSOE-IU y PP? ¿Pa eso solfaten el protorrexonalismu casposu de FAC? ¿Pa que nun surda y xorrezca un asturianismu o nacionalismu asturianu nel futuru?.

L’asturianismu, nacionalismu o soberanismu, quedaba asina ente la espada y la paré: cola necesidá de criticar mui duramente’l malgobiernu de FAC pero ensin cayer nel antiasturianismu radical del que PSOE-IU y PP ficieron gala p’atacar a Cascos. Dábase un escenariu desconocíu, nuevu, nel que nun se podía tar de nenguna manera con FAC nin tampoco colos cosmopaletos que llamaben “aldeanos” a FAC poles sos polítiques, too ello ensin un movimientu con autonomía política plena pa desendolcar les sos propies movilizaciones más alló de les llingüístiques. Y nesti tarrén enllamuergáu hébolos que nun fueron quién a caltener esa equidistancia ideolóxica necesaria na crítica, averándose peligrosamente al discursu FAC o faciendo’l caldu gordo a la “izquierda plural” a costa de la dignidá de la nuesa cultura, hestoria y llingua. Eso sí, tamién hai que dicir qu’afortunadamente, artículos como los de Faustino Zapico o Pablo Rodríguez Alonso dexaben mui a les clares cuálu yera’l puntu de vista necesariu dende esta redolada ideolóxica del nacionalismu d’esquierda asturianu. Y menos mal.

La coordinación del nacionalismu asturianu, cada vegada más necesaria pero tamién cada vegada más cerca

“Cuenta la lleenda qu’hebo una vegada unes eleiciones que vinieron bien al nacionalismu asturianu”. Gracies aparte, lo cierto ye qu’onde otres ideoloxíes y movimientos ven otru frente de llucha más, nel que se reivindicar y col qu’avanzar, al asturianismu siempre lu garren col pasu cambiáu. Nun valen les escuses, estes son unes eleiciones qu’entraben dientro de los escenarios posibles y probables dempués del resultáu que dexó a FAC como partíu parllamentariu con más escaños pero ensin mayoría absoluta. Sabíemoslo.

Anque suene ventaxista’l facelo agora, l’actividá del nacionalismu / asturianismu / soberanismu d’esquierda asturianu lleva n’estáu d’hibernación, sacante nel conceyu de Noreña, dende les últimes eleiciones. Y asina nun vamos a nenyuri. Nun ye normal, nin presentable, nin aceptable qu’ente comiciu y comiciu nun se caltenga un trabayu de cara a la sociedá qu’asegure unos meyores resultaos nes próximes cites y años, porque’l trabayu d’avance internu ye necesariu y básicu, pero ensin movese de puertes p’afuera nun hai futuru nengún.

A la fin, nesta cita, tenemos dos candidatures otra vegada bien asemeyaes na ideoloxía de les sos militancies y del so eleutoráu. Nel mes de febreru, tres de la convocatoria d’eleiciones pal 25 de marzu, un grupu de persones vinculaes al nacionalismu y asturianismu cultural y políticu asoleyó una carta abierta al asturianismu, nacionalismu, movimientos sociales y a tola sociedá asturiana.  Nesta carta apaecía xente, ente otros, visiblemente vinculao anguaño y antaño a organizaciones como Unidá Nacionalista Asturiana, Izquierda Asturiana y a Andecha Astur, asina como persones d’altor simbólicu pa nós como Ambás y Xune Elipe. Nel manifiestu afalábase a la construcción d’una coalición eleutoral d’urxencia ente Bloque por Asturies, UNA y Andecha Astur. Estos movimientos, xunto a otros más en clave interna, paecíen abrir más que nunca les posibilidaes pa una candidatura conxunta que munchos afalábemos, afalamos y vamos siguir afalando y alendando.

Ye mui significativo qu’esta vegada, un llamáu del calter d’esti, nun seya unidireicional o venga patrocináu namás por una de les families del nacionalismu asturianu. Anque a la fin nun s’algamare una coalición, paez que cada vegada ta más claro que la presión esterna ya interna de militantes y simpatizantes ha de finar por poné-y igua a esta situación inmovilista y llaceriosa.

Nun ye normal nin xustificable qu’en cada procesu en favor de la unidá heba un piñu de militantes qu’énte la desilusión abandonen la so militancia activa. Nun ye razonable que nesti momentu, nel que nun se presenta’l PAS, por exemplu, y nel qu’hai abiertos procesos de xuntura, la militancia del nacionalismu asturianu seya sensiblemente más baxa y menos visible socialmente que cuando les organizaciones taben un poco más atomizaes. Si’l procesu de converxencia ensin plizcu d’autocrítica o reflexón que tamos viendo y viviendo casi yá na última década ta mandando a más xente p’afuera de les organizaciones que pa dientro dalgo tamos faciendo mal. Si la suma de votos y militantes, per separtao y dempués de delles xuntures parciales, nun fai más visible’l nacionalismu d’esquierda asturianu ye que dalgo tamos faciendo, insisto, mal.

A munchos y munches danos yá igual de qué candidatu o qué candidata hemos d’apegar cartelos, falar bien y repartir panfletos. Namás demandamos un marcu, un espaciu abiertu, nel que trabayar, conocenos, aldericar, charrar, collaborar, coordinanos, discutir. Esborriar del nuestru vocabulariu políticu conceutos como’l de “talibanes” o “vendíos”. Reconocer a toles partes, da-yos capacidá d’espresase, de participar- A les puertes d’un nuevu sapiazu eleutoral hai que facer un últimu llamáu a files pa caltener la dignidá mesmo güei que na nueche del 25 de marzu. Nun necesitamos otru domingu eleutoral d’autoflaxelación pa siguir faciendo lo mesmo los meses vinientes.

D’otra banda, hai esperanza. Hai una xeneración, la más moza del nacionalismu d’esquierda, que sí, quiciabes tea más inactivo que n’otres dómines, pero ta más comunicao qu’enantes; que yá nun precisa pa saber de los d’al llau de sentir batalles que vienen de vieyo. Xente que nun conoció como militante los momentos de más griesca nos últimos años; que tamién se sofita nel bagaxe políticu que-yos dexen los que tuvieron y siguen tando. Rapazos y rapaces que xunto a la xente que vien calteniendo’l pesu de les organizaciones na última década tien muncho que dicir.

Teo collacios y collacies y xente a la qu’almiro personal y políticamente en Compromisu (Bloque-UNA-LV/GV) y Andecha Astur. Los/es primeros/es preséntense col envís de caltener los mesmos votos que nes últimes, lo que-yos permita siguir alantre cola dinámica interna, dando por sentao, na mio opinión enquivocadamente, que yá tienen ganáu’l votu del asturianismu más convencíu y apostando por garrar votos acuyá’l nacionalismu. Inclúin nesta ocasión a un partíu-franquicia como colchón p’amarrar al máximu anque esti fechu faiga rescamplar inda más l’ausencia d’alcuerdu con Andecha Astur. Estos, precisamente, preséntense buscando un votu muncho más ideoloxizáu y cercanu que-yos permita siguir cuntando como interllocutor a partir del 25 de marzu, eso sí, emplegando d’una manera poco entendible’l manifiestu pola coalición unitaria del que falábemos enantes como argumentu pa facelo. ¿Nun sedría meyor nun se tener presentao y siguir defendiéndolu como fueya de ruta?

Agora bien, a Andecha Astur hai que-y pidir que’l 26 de marzu tea la mesma xenerosidá, como poco, qu’en febreru cuando soscribió aquella carta abierta pola unidá. Cualesquier pasu atrás nun ye almisible nesti momentu y debilitaría la so posición dafechu. La militancia d’Andecha, anque quedare desilusionao como tantos y tantes otros y otres pola non apaición d’una coalición, nun puede enrocase enxamás.

Al Bloque por Asturies y a Unidá Nacionalista Asturiana hai que-yos demandar flexibilidá pa tar al altor. Nun val escondese tres d’un procesu internu-matrioska que se diz tan aparatosu como pa impedir la unidá del nacionalismu asturianu d’esquierda nuna situación d’urxencia con unes eleiciones como estes delantre. Han de reconocer ensin reserves la existencia d’una organización que se llama Andecha Astur qu’anque tamién se tien enquivocao, como otros ficimos munches vegaes, ta ehí, y ta formada por xente que puede aportar muncho si lo fai en comuña.

A la xente independiente, a los y les que colaron pero siguen sollertes a l’actualidá política d’Asturies y del asturianismu, hai que nos ufrir un espaciu nel que participar y desixinos que deamos un pasu alantre pa ponenos tres y al serviciu de les organizaciones polítiques. Nun val de nada’l tar glayando en castañéu si dempués, cuando se dan movimientos d’avance mínimos, nun respondemos en positivo, sofitando económica y militantemente lo que se fai bien, que ye muncho anque siempre aneciemos más nes crítiques que nos aplausos.

Con esti panorama, la bola extra que nos regala la non aprobación de los presupuestos de Cascos, con tola prensa del estáu mirando p’Asturies, con eleiciones namás a la Xunta Xeneral dexando a un llau los conceyos -esi puntu feble del nacionalismu asturianu-, ta perdida enantes de que soltemos el disparador y entame’l xuegu del pinball. Eso sí, la xuntura esta vegada nun cayó por bien poco. Que les persones que tean por ella sigan trabayándola dientro de les organizaciones y fuera d’elles. Y que, por fin, del 25 de marzu p’alló, entamemos a falar menos de xuntances y más de programes, d’estratexa, d’entregar el timón del movimientu a los y les militantes del nacionalismu d’esquierda ¡y a da-y otra traza a Asturies!

Comentarios zarraos.