Recuperando un artículu non espublizáu nel mes d’abril…

Espublizáu'l 23 de Xunetu de 2014 por llar867 na categoría Analís políticu

Nota del autor:

El que sigue foi un artículu escritu en castellán nel mes d’abril de 2014 pa una publicación de fuera’l país que nun llegó a cuayar. Rescátolu, anque tea desfasáu y nun incluya’l contestu xeneráu tres de les eleiciones europées del 25 de mayu que sí se pue lleer nesti otru artículu d’esti blogue, col títulu “Nuevos escenarios pa la esquierda soberanista tres de les eleiciones europées”.

 

10492039_10203691187587681_5259622960188044258_nHay una percepción extendida entre los asturianos que consiste en considerar que “las mujeres y hombres del tiempo” de las cadenas de ámbito estatal nunca se fijan en Asturies. Según esta idea, la información suele pasar de Galiza a Cantabria quedando la previsión meteorológica asturiana englobada en comentarios del estilo “y lloverá en el resto de la cornisa cantábrica”.

Treinta y ocho años pasados tras la creación del primer partido nacionalista asturiano corren tiempos de reinvención en una izquierda soberanista que vive un momento de reflujo en el que, sin embargo, se pueden estar poniendo los cimientos para el asturianismo del futuro.

Las dinámicas de la última década en el ámbito de los partidos nacionalistas asturianos, estuvieron centradas en promover y alentar procesos de unidad política orgánica. Sin embargo, estos movimientos de agregación que habrían de implicar un crecimiento notable, conllevaron, paradójicamente, la salida por la puerta de atrás de militantes y organizaciones y, en la práctica, una mengua de estas en la capacidad de incidir política y socialmente.

Si bien es cierto que durante estos últimos años se viene abusando del “huír políticamente hacia adelante” -en lugar de reflexionar sobre qué es lo que está fallando- sí se comienzan a ver nuevas praxis y estrategias que, por lo menos, suponen una novedad frente al estado de las cosas. La influencia de los nuevos modelos de participación política parecen tomar cada vez más importancia en el soberanismo asturiano, en el caso de organizaciones como Conceyu Abiertu, que con referentes como el de las CUP a nivel de los Països Catalans empieza a ver en el municipalismo un fin en sí mismo y no simplemente una manera de “amarrar votos” para la Xunta Xeneral. Unos votos que, con esta estrategia centrada en el parlamento asturiano, solamente en dos legislaturas permitieron al asturianismo ocupar un escaño.

Por otro lado, también se ve una nueva manera de entender la militancia, la participación y las propias organizaciones, vinculándolas a las nuevas experiencias en el ámbito de los movimientos sociales como el 15M o ocupaciones emblemáticas en Asturies como el CSOA La Madreña, ex consejería de salud, en Uviéu. Y ejemplo de este cambio en el ámbito del nacionalismo fue el proceso fundacional de Compromisu por Asturies en 2012, con la participación abierta de cientos de personas de manera física y online en la redacción de sus estatutos y bases ideológicas.

No obstante, no es el único síntoma de que las cosas pueden y deben cambiar: cada vez son más los y las trabajadoras que se autoorganizan al margen de las “empresas sindicales” y sus redes clientelares endémicas en Asturies, como en el caso de la creación de la Asamblea de Trabayadores en Llucha, formada por trabajadores de empresas que sufren EREs y cierres y que sacaron a más de 15.000 personas en marzo a la calles de Xixón en un éxito sin precedentes.

En un momento en el que la derecha ha finiquitado los derechos sociales y se reabren las puertas al jacobinismo centralista se trata de poner a Asturies en el mapa. Y, que si llueve, nieve o haga sol, lo sea a gusto de los que menos tienen.

Llegaron les eleiciones europées -unos comicios que solíen ser poco más qu’un trámite, un simulacru y un sondéu pa medir el pulsu de la población en clave de participación, interés y desafección de la xente cola política europea- y diéron-y un valtu a l’actualidá política asturiana y, sobremanera, estatal.

Les eleiciones europées más analizaes

Depués de que posaren los resultaos, y de que toles opciones y en tolos ámbetos se ficieren valoraciones y análisis, podríemos dir apuntando delles custiones que, dende discursos estatalistes, desgraciadamente poques vegaes se sienten.

En primer llugar, n’Asturies había más de 990.000 persones convocaes a les urnes, nuna población de poco más d’un millón d’habitantes, lo que rescampla la falta desoladora de xente mozo nel país. Una población avieyao, con una pirámide poblacional pates arriba que nos mata pasu ente pasu.
En segundu llugar, estes son les eleiciones con menos participación de la historia d’Asturies. Namás un 43% de la población s’averó a les urnes. Ye dicir, un 57% de les asturianes nun quixo nin mirar pa elles, asoleyando una falta d’interés total y custionando la representatividá del sistema parademocráticu. Ye curioso, nesti sen, cómo voces cuntaes tán falando d’estos datos que, nel estremu, llevaron a conceyos asturianos como Ibias, Ayande o Cangas a rexistrar una abstención escandalosa del 74,01%, 72, 73% y 72,14% respeutivamente. Nun asistimos esta vegada a una correición masiva de los datos porcentuales de los partíos sobre votu emitíu, traduciéndolos en porcentaxes de población total qu’apoyen a estes opciones y, chocantemente, esmucióse’l discursu del “nun nos representen” per arte de maxa.

En tercer llugar, sigue ganando’l Partido Popular de los retayos más brutales. N’Asturies, recupérase de la fractura con FAC y plánta-y cara a un PSOE que recibe una mocada en focicu mui importante de los sos votantes, llegando al empate téunicu col PP más feble de la historia nel nuesu país. Esi desgaste tremendu del PSOE ye tamién el d’una IU que llegaba a les eleiciones metanes d’un procesu vergoñosu de prevaricación en casa y ensin iguar los sos problemes internos que ve cómo, algamando una subida importante de votos, ye adelantada un proyeutu políticu, el de Podemos, fechu en cuatro meses nun auténticu sorpasso.

En cuartu llugar, queda demostrao que la prensa nun recibe’l nomatu de “Cuartu Poder” de casualidá. Va cuatro años vímoslo cola irrupción d’UPyD, partíu lleváu en volandes por La Nueva España a la Xunta Xeneral, xenerando noticies permanentemente, dando per sentao que diba entrar. Tampoco ye casualidá que los meyores resultaos de los últimos años nel nacionalismu asturianu d’izquierda se dieren cuando la coalición Compromisu tuvo per llei una cuota d’espaciu na prensa que yera de xusticia. La importancia d’apaecer en medios de comunicación  de mases nun tien preciu. Permite crear polos d’atracción política y de participación a toes lluces mui difíciles de crear en tan pocu tiempu.  Sigue siendo como p’analizar mui en serio la so relevancia, impautu y les razones pa que se xenerare’l maremotu Podemos. Tamién ye verdá qu’hai que saber aprovechalo, trabayalo y diseñar un programa que caltrie ente la xente. El méritu del equipu de Pablo Iglesias ye tremendu y apavoriante, nesi sen.

En quintu llugar, n’Asturies dióse la tormenta perfeuta pa que’l nuesu país fuere’l sitiu nel que Podemos algamare los meyores resultaos del estáu, con 51.000 votos. D’una banda, nun existen polos alternativos a IU específicos d’Asturies, a diferencia de lo que pasa n’Euskal Herria, Catalunya, Galiza o Aragón. Per otru llau, IU, que sube pol meru fechu d’existir y tar a la esquierda inmediata del PSOE, atópase desnortiada y debilitada colos escándalos de prevaricación y la falta de cohexón interna. Per último n’Asturies malgobierna’l PSOE, con una FSA que retaya como’l que más, que reprime y que dexa unos datos de paru, emigración y falta de derechos al más puru estilu PP, polo que nun hebo nenguna posibilidá de que los de Rubalcaba recoyeren n’Asturies nengún tipu de votu descontentu con Rajoy.

N’últimu llugar, el contestu internacional abulta complicadísimu, nuna Europa na qu’alita’l neonazismu como tamos viendo col casu más de recién en Francia. Nun ta de más comentar que n’Asturies UPyD, Ciudadanos y VOX sumen cásique 40.000 votos cásique ensin facer campaña y qu’amestándolos a los votos de FAC y PP n’Asturies la derechona llega a los 145.000 votos polos 100.000 aproximaos de Podemos, IU y otros cásique 100.000 de la FSA.

¿Y ú va la esquierda soberanista asturiana?

Nestes eleiciones hebo, como nun podía ser d’otra manera, trés postures estratéxiques distintes na redolada de la esquierda soberanista. Dende Andecha Astur participóse na coalición de Bildu y BNG qu’algamó un eurodiputáu pa Bruxeles, pero que n’Asturies quedó nuna cifra testimonial de menos de 1.400 votos que nun permiten nengún analís seriu en positivo. Per otru llau, Conceyu Abiertu optaba intelixentemente pola abstención, anque tampoco se fue quién a entamar nenguna campaña de descréitu de la UE como podía ser el casu, colo qu’estes eleiciones nun valieron pa ver nada nuevo nesi sen.

El casu de Compromisu ye más complexu. L’apueste por participar en Podemos foi un puntu y aparte na dinámica de la organización, lo que yá ye una novedá a destacar. Al marxe del éxitu históricu y ensin paliativos de Podemos nel estáu y n’Asturies ta’l ver qué pue algamar l’asturianismu d’esti procesu, ensin entrar n’otres valoraciones sobro los posicionamientos políticos, económicos o sociales de la formación de calter estatal no tocante a la Unión Europea.

En primer llugar, el partíu de Pablo Iglesias entamaba mal, torgando una correición territorial anunciada al entamu nel so procesu de primaries que, d’una banda, facía mui difícil la representación d’un país pequeñu -demográficamente falando- como ye Asturies nel conxuntu de votos nes primaries del estáu y que, quién sabe si de tenese correxío esos votos, podría tener dao con más d’un puestu pa les candidates asturianes nel “top-5″ de la candidatura. Esti fechu, consideraciones al marxe del procesu de primares, resulta bastante grave poles implicaciones que tien cuando falamos de proyeutos d’obediencia nacional asturiana.

En segundu llugar, si bien ye verdá que’l trabayu de la militancia de Podemos en sitios como Uviéu, Xixón y Avilés foi perimportante y asina se ve reflexao nos resultaos, contrasta colos perbonos resultaos algamaos tamién en conceyos de la zona rural asturiana nos que nun hebo campaña tan activa de Podemos, colo qu’habría que suponer que’l votu vien determináu de manera importante al traviés de l’apaición de Pablo Iglesias na televisión estatal y les redes sociales xeneraes tres d’ello pol equipu de Podemos. Esti asuntu, xunto col protagonismu del mesmu candidatu, podría ser un bon pilancu a la hora de reasitiar un proyeutu propiu n’Asturies fechu al marxe de la figura omnipresente de Pablo Iglesias que plantegue custiones y un discursu propiu y afayáu a la realidá asturiana. ¿Qué va pasar si se plantega una llínia al marxe de lo que salga de los promotores de Madrid?, ¿cuála ye l’autonomía de los círculos de Podemos? o ¿la xente n’Asturies vota a Podemos Asturies o vota a esi mozu que diz les coses tan bien na tele? yeren entrugues que nos plantegábemos nel postreru artículu d’esti blogue y qu’inda nun paez que tean resueltos a un añu vista de que cientos de persones entren a ocupar cargos como conceyales y diputaes d’esti partíu. Tampoco ta entá decidida la posición al rodiu de la llingua asturiana, a pesar de qu’otres reivindicaciones tocantes a drechos humanos (feminismu, LGTB, antirracismu…) fueren asumíes “de mano” por Podemos. En cualquier casu, nesti sen, tampoco paez que se contemple -a pesar de que se faiga’l discutiniu pa unes coses sí y pa otres non- nengún escenariu nel que Podemos nun defenda la oficialidá de la llingua asturiana de manera arrenunciable, como, por cierto, dicta l’artículu 3 de la sacrosanta constitución española.

Tampoco s’atopa entá, por nun siguir más alló, un discursu qu’analice de mena distinta la existencia histórica d’España como proyeutu nacional. Despáchase la problemática cola defensa del derechu d’autodetermín de los pueblos -que nun ye poco, pero que supón namás un mínimu democráticu- dexando de llau un discursu qu’empodere a pueblos adormecíos como l’asturianu, apelando a sentencies del estilu “yo quiero más que Catalunya nun marche” ensin plantegar alternatives vidables al xacobinismu. Y ye que paez que’l federalismu español furrula en munchos casos como coartada pa salir del pasu cuando se ta falando del País Vascu o Catalunya, onde hai movimientos soberanistes afitaos, mientres qu’onde esi mesmu federalismu habría de crear concencia nacional, concencia de pueblu y de país -como n’Asturies- pa crear concencia con/federal quier más mimetizase y tener un silenciu cómpliz col centralismu “que da menos problemes”.

A Compromisu por Asturies quéda-y per esta vía un trabayu abegosu per delantre pa llevar el procesu a posiciones averaes a lo qu’entendemos por asturianismu, a la consideranza d’Asturies como marcu y suxetu políticu. Una vía, tamién lo hai que dicir, llexítima y que xunto a otres que vayan en paralelo tamién pue obtener resultaos granibles.

Pero hai vida más alló de les eleiciones

Anque les perspeutives no estrictamente eleutoral nun son buenes pa que trunfen propuestes específiques de la esquierda soberanista asturiana, n’otru sen sí van guañando cosines. Al calor de la okupación del CSOA La Madreña vivimos l’apaición d’un espaciu físicu de la esquierda soberanista asturiana como ye La Llegra: un espaciu compartíu poles organizaciones polítiques enantes aludíes xunto con otres como Darréu o la Xunta Estudiantil Asturiana -fechu esti históricu-, faciendo piñu y, polo variao de les actividaes y persones involucraes, paeciendo per una vegada un movimientu dinámicu, atractivu y abiertu a la sociedá de la capital del país.

Nesi llaboratoriu de la esquierda soberanista que resultó ser La Llegra dende’l so entamu non sólo queda nidio que ye posible la unidá d’aición ente les persones y les organizaciones de la esquierda nacionalista sinón qu’esta ye pernecesaria y granible. Como consecuencia d’esta esperiencia tamién s’entamaron dellos bloques soberanistes que resultaron un éxitu nel mes de mayu, cola manifestación del día de les trabayadores, el día les lletres y la de les Asamblées de Trabayadores en Llucha, y nel mes de xunu coles movilizaciones republicanes por mor de l’abdicación del Borbón dando una visión republicana asturiana alternativa énte la visión única y privativa del republicanismu de la que tanto s’adolez nel nuesu país.

Nun podemos dexar equí de facer el paralelismu col denomáu Procés de Vinaròs, tres del que la esquierda soberanista catalana, col handicap de tar nel momentu de mayor medría d’Esquerra Republicana de Catalunya allá pel añu 2002, dexaba a un llau les sos griesques internes y apostaba por un proyeutu nacional dende abaxo nel que les organizaciones de mocedá, sindicales, feministes, d’estudiantes, antirrepresives xunto coles organizaciones polítiques taben al serviciu del movimientu y non trabayando en compartimentos estancos. Nesta dinámica, el papel de los bloques soberanistes nes manifestaciones de la Diada y la existencia d’espacios físicos comunes de la EI (Casals, Ateneus…) como locales, llugares d’alcuentru y d’alderique foi determinante, igual que pudimos ver col casu de La Llegra.  El resultáu de lo algamao con esa dinámica a nivel de los PPCC ta a la vista y, conociéndolo, nun ha sorprender a naide la complexidá y efectividá de les redes d’auto-organización xeneraes tres más d’una década de confluencia.

Apostar por proyeutos nos que les eleiciones nun obsesionen nin distorsionen les dinámiques de la esquierda soberanista, avezada a volvese lloca énte la disyuntiva d’echar una papeleta nuna urna, podría ser una opción pa tener en cuenta; lo mesmo qu’afondar nel alderique internu y n’axuntar criterios qu’entamen pelo simbólico y lo estratéxico pa que se visibilice socialmente la existencia d’un espaciu políticu asturianu. Tampoco habría de dexar de llau una estratexa de comunicación y de medios afechisca.

Tamos nun momentu nel que, si lo dexamos pa prau, podemos ver, de facto, la primer discontinuidá existencial na esquierda soberanista o del nacionalismu n’Asturies tal y como lu entendíemos dende la metá de los años 70: como proyeutu autónomu qu’ha tener un sitiu propiu na política asturiana. Tamién ye cierto que per detrás vien una xeneración de xente nuevo que nun tien les zunes de los que yá vivieron toles batalles y que demanda anovar les formes, xenerosidá y apuestes decidíos. Dase’l casu de que concasa too ello con un momentu políticu y una sociedá n’efervescencia que puen recordar precisamente a la dómina de los años 70 na que se-y dió entamu a esti asturianismu que, con too y con ello, sigue siendo un movimientu bien mozu, comparáu con otros de la redolada, pero que tiénlo too entá por dicir.

Hai que ser quién a ello.

Eleiciones europées: una visión dende la óptica de la izquierda soberanista.

Espublizáu'l 27 de Xineru de 2014 por llar867 na categoría Analís políticu

Contestu políticu

Yá ye vezu nesti blogue l’analizar -con mayor o menor aciertu- los procesos eleutorales que se vienen dando nos últimos años. Asina, nesti artículu vamos tratar d’ufrir una visión dende la óptica del nacionalismu asturianu d’izquierda que sirva p’afondar nel debate qu’anguaño existe nes redes sociales y nes organizaciones y persones de la redolada ideolóxica d’esti espaciu.

Estes eleiciones, les que menos participación histórica tienen n’Asturies y nel estáu (55.9% y 55.1% d’abstención respeutivamente en 2009) diben pel camín de ser un ensayu nel qu’evaluar el costu eleutoral que tienen les polítiques del PP a nivel estatal, l’aguante del PSOE y la capacidá de recibir una bona montonera de votos desencantaos per parte d’UPyD y d’una IU que, otra manera, fizo poco más qu’existir y tar a la “izquierda del PSOE” -cosa bien cenciella, per otra parte- nesti intre políticu concretu. No tocante a les esquierdes soberanistes del estáu, los comicios valdrán pa midir les posibilidaes d’EH Bildu y ERC pa “facer el sorpasso” a les dereches nacionalistes PNV y CiU n’eleiciones vinientes, cola reedición de candidatures del estilu Europa de los Pueblos nes que les CUP, el fenómenu políticu de moda, queden en principiu n’órsai al optar -paez- el mundu de la esquierda abertzale pola coalición continuísta con una Esquerra que cada vegada fai más concesiones no social.

Y no que cinca a Asturies y l’asturianismu l’escenariu plantegábase con un ciertu optimismu, tres de meses d’avances na unidá d’aición ente organizaciones como Compromisu por Asturies y Conceyu Abiertu, les que representen a la mayoría del nacionalismu asturianu d’izquierda organizáu políticamente. L’asistencia d’estes organizaciones a comuña xunto con otres a estremaes movilizaciones como’l Primeru de Mayu o la convocatoria conxunta d’actos pal 25 de mayu o’l 8 de setiembre xeneraben y xeneren bien d’ilusiones ente’l públicu y los/es militantes asturianistes qu’esperen, como poco, que se caltenga esti clima de non-agresión y de construcción dende’l día a día de pontes desfeches dende siempre ente les dixebraes sensibilidaes polítiques. Amás, esti tipu d’alcuerdos afondaben en dinámiques non eleutoralistes sinón nel trabayu diariu, treslladando’l discursu nacional un poco más encuriosáu a ámbetos nos que munches vegaes o, direutamente, nun se llegaba o llegábase mui precariamente y con salvedaes personales.

Oportunidaes, riesgos y duldes
Los procesos eleutorales son un momentu nel que hai muncha mayor permeabilidá pal debate políticu y pa que les distintes opciones tengan una cierta visibilidá, lo cual cúmplese mui desigualmente. Colos últimos movimientos garren interés estos comicios, qu’otra manera diben pasar más per alto de la opinión pública con una participación que podía -y entá pue llegar, nun lo escaezamos- a ser la más baxa de la hestoria reciente con una abstención mui mayoritaria.


No relativo al espaciu de la esquierda soberanista asturiana esti qu’escribe apuesta, dende hai años, pola unidá d’aición penriba de too. Ye dicir, que les decisiones concasen lo más posible y que vengan tres de la interaición ente les estremaes sensibilidaes del nacionalismu asturianu d’izquierda. Priorizar los alcuerdos, por mui de baxu conteníu que seyan, dientro del asturianismu pa reforzar la existencia del espaciu y, dempués, salir a interrelacionase col restu de la esquierda y movimientos sociales presentes n’Asturies. Asina, plantéguense munches opciones -unes más enquivocaes qu’otres- pero que valdríen pa caltener una cierta coordinación: dende nun se presentar a presentase a les eleiciones pero, a ser posible, xuntos y xuntes en cualquier casu.

Ye verdá que Podemos ye un tren que nun pasa tolos díes, y que Compromisu por Asturies fai un apueste valiente y cásique pioneru nel estáu. Sicasí, tamién ye cierto que si l’asturianismu tuviere capacidá pa facer una llista propia y potente como faen les esquierdes soberanistes d’otros países, esti de xuru que nun sedría un proyeutu prioritariu y ún pue duldar muncho de la capacidá pa influir que vaya tener Compromisu nel procesu. Ye verdá que Podemos ye una masa ensin amoldar, que si sigue les dinámiques del 15M permite l’adaptación a múltiples contestos como podría ser l’asturianu, y que cuanto más se trabaye más averao a lo que se quier va resultar, pero tamién ye cierto que paez que se ruempe una dinámica de confluencia de llargu recorríu cola qu’una parte queda cola sensación de portazu na cara. Ye cierto que puen algamase bonos resultaos nestos comicios, pero tamién lo ye que les eleiciones -y más les europees- nun lo son too, y que’l día depués d’estes les posibles rocées xeneraes pola non resolución d’una candidatura nacional queden n’Asturies mentanto otros marchen pa Bruxelles o pa Madrid.

Per otru llau, la insistencia per parte de Pablo Iglesias et al n’incluyir a Izquierda Unida ensin custionar les sos polítiques pautistes que, como dicíemos, diba xubir una montonera de votos pol fechu “d’existir” a pesar de les sos actuaciones vergoñoses na última década n’Asturies o anguaño n’Andalucía nun ayuda. Qué dicir de Joan Herrera: a lo meyor en Madrid nun carecieron les bondaes de la esquierda plural que nos reprimía igual. Y digo que nun ayuda porque munchos y munches venimos precisamente de custionar sistemáticamente la política de muleta “esquierda” del PSOE que ye y foi IU nos conceyos y gobiernu asturianu. Munches de les intervenciones de los ponentes del proyeutu Podemos suenen más a la enésima refundación d’Izquierda Unida, cosa qu’a mi interésame más bien poco, qu’a refundación del estáu, d’Europa o d’Asturies al traviés d’un procesu nel que s’algamare esi tan cacarexáu empoderamientu popular. Al mesmu tiempu, como yá se viviera nel 15M, falta por esclariar la soberanía de los “círculos” de Podemos. ¿Hasta ónde van ser vinculantes les decisiones tomaes n’Asturies? ¿Cómo se va controlar l’aición política de los candidatos a nivel estatal? ¿Qué llendes van ser marcaes?. Per último, la retórica de los cabezaleros madrilanos de Podemos, apelando n’ocasiones a un “patriotismu de clas” español  “onde la nación ayude y non perxudique”, “como faen los venezolanos, vascos, catalanes o gallegos”, práuticamente podría considerase como una agresión dialéutica pa soberanistes d’izquierda como los asturianos, asumiendo un marcu del Reino de España nel qu’existiríen 3 naciones y nel que’l restu somos dalgo asina como la cuarta, españoles, lo que sema de duldes la compatibilidá de sensibilidaes.

La posición no que cinca a la Europa del Capital y la salida o non del € y les instituciones llexitimadores a nivel internacional del imperialismu, debates tamién propios d’unes eleiciones europées, tampoco salieron entá. El puntu de partida ye una proclama a tomar les instituciones poniendo más per delantre lo que se refuga que lo que se quier construyir, que nun ye poco.

¿Podrase? Veremos. De primer mano pa un soberanista d’izquierdes faise raro que se concurra a unes eleiciones nun marcu de tipu estatal y non nel avezáu, nestos casos, plurinacional. Les argumenteaciones apurríes, pel momentu, son probes en cuantes al analís políticu y tácticu. En cualquier casu, hai tiempu p’andar esi camín, pa dar marcha atrás o pa qu’otros se sumen. Per otru llau, da la sensación de que’l movimientu trescala nuna sociedá asturiana falta de referentes. Sedría una irresponsabilidá’l nun interactuar d’una o d’otra mena con esa xente que ta moviéndose y qu’entama a ilusionase con esta dinámica de trabayu.  La sensación que queda ye la de que con esti procesu ta construyéndose lo que va ser el futuru inmediatu na conformación política n’Asturies y nel estáu español.  Habrá que lu siguir mui de cerca y confiar en que tres de les eleiciones, esta vegada, la esquierda soberanista nun salga damnificada como tantes otres veces.

 

 

¿Por qué nun sofito’l movimientu #yofirmoxcarso?

Espublizáu'l 21 de Payares de 2013 por llar867 na categoría Les mios caxigalines
Etiquetes: , , , , , , , , ,

Estos díes conmemoramos el primer aniversariu de la salvación del Real Uviéu, tres d’un movimientu que ximielgó a la sociedá uvieína, asturiana y a mediu mundu, como yá comentáremos nesti estensu artículu del mesmu blogue que paga la pena anovar y analizar. Güei, un añu dempués, otra vegada l’uvieísmu poníase en marcha p’afalar a una mayor implicación del Grupo CARSO, propiedá del magnate mexicanu Carlos Slim, aicionista referencial -que non mayoritariu- del club. Esta campaña, col nome #yofirmoxcarso, lleva recoyíes miles de firmes pa “calecer el corazón” d’un Arturo Elías, xenru de Slim, que tres d’estos primeros 12 meses alloñábase del proyeutu.

Repás a l’actualidá social y deportiva del Real Uviéu dende’l milagru de la salvación económica

Nel tarrén deportivu esti tiempu pasó ensin pena nin gloria. La temporada suañada, col equipu yá salváu no económico y social, nun pudo algamase al quedar apeaos de la llucha pol ascensu a la 2ª división n’Eibar. Sicasí, l’ambiente xeneráu por una afición que s’entrega y qu’aplaude hasta los saques de banda a favor dexó imáxenes pal recuerdu como la del final del partíu, onde yá eliminaos, la hinchada desplazao aplaudió y animó a un equipu que yera too ún cola grada y que salió ovacionáu polos aficionaos llocales y visitantes.

Esti añu, con una plantiya anovada y, paez que, preparada p’asaltar el primer puestu del grupu, la situación nun ta clara. Si bien ye verdá que mirando pa la tabla les sensaciones son perbones nun ye precisamente esto lo que se puede ver nel prau, especialmente nel Carlos Tartiere, que pasó de ser fortín del equipu en toles temporaes a ser una plaza fácil na que puntúen y marquen cásique tolos equipos que nos visitaron.

No que cinca al tarrén social del Real Uviéu atopamos munches más solombres que no deportivo, que yá ye dicir. D’un llau, desatáronse unes lluches pol control del conseyu mui poco vistes dende la cayida a los infiernos en 2003. La direutiva responsable de la salvación del equipu, que tinía como cabeces visibles a Toni Fidalgo, Juan Ramón “Torla” y Pedro Zuazua, nun supo dar pasu a un nuevu conseyu que cuntare col sofitu de toles partes y foi argayando poquitín a poco.

Primero salía Zuazua, una de les persones que meyor sabía coneutar col sentir de l’afición, tres d’un supuestu episodiu mui poco seriu con grabaciones de conversaciones privaes y posterior unvíu d’estes a México por personaxes desestabilizadores y fuinos. Dempués dexábalo Torla, que tuviere un papel principal na creación del movimientu internacional de salvación del equipu y que yera la persona que más miró por integar, sindicar y axuntar al pequeñu aicionariáu mayoritariu, amás de tener clara la importancia de mirar pol aficionáu nel día a día de la xestión del club. N’últimu llugar, Toni Fidalgo, probablemente de los trés la persona que menos enganchaba cola afición, dimitía dexando pasu a un enésimu conseyu de transición capitaneáu por un Sabino López poco apreciáu pola grada qu’inda nun paez saber en qué va a finar.

Pel mediu, propuestes más o menos afortunaes pa optar al Conseyu del Real Uviéu, mui poca claridá no que quier facer col conseyu l’aicionista de referencia mexicanu, y más últimamente la propuesta de “Conseyu de Consensu” que venía a entamar una recoyida de firmes pa la implicación del Grupo CARSO col hashtag #yofirmoxcarso y que vien d’axuntar cásique 6.000 firmes d’aicionistes nunos pocos díes.

Un añu d’oportunidaes perdíes

La xestión deportiva d’un club ye difícil de valorar porque nella entren el restu d’equipos que compiten y contra los qu’hai que xugar. Una mui bona plantiya a nivel deportivu puede topar con unos cuantos equipos meyor montaos, tener mala suerte’l día señaláu o topar con un árbitru tresvoláu y de toes estes hestories ta’l fútbol enllenu. Ensin embargo, no que nun hai disculpa ye na ausencia d’avances na política social del Real Uviéu. Tres del emburrión apavoriante que vino a ser l’ampliación de capital de 2012 nun se vino más qu’a dar pasos p’atrás. Pasamos d’una campaña na que se lluchaba escontra’l fútbol modernu a facer esautamente lo mesmo que se criticaba.

a) En primer llugar, y pa mi la más importante, nun existe nengún avance no que cinca a la participación de l’afición nel día a día del club. Sí viéremos l’añu pasáu cómo’l club sondeaba a los aficionaos en delles ocasiones sobre custiones como’l merchandising o cellebraciones concretes a lo llargo l’añu, pero dende entós p’acá nun se tornó a mirar pal aficionáu más que pa pidir la renovación del recibu añal. Nun existen, nin se crearon, nin hai voluntá pa ello, calces nuevos de participación/interaición ente’l conseyu y l’afición, por muncho qu’exista la figura del “asesor” de l’APARO (Asociación de Peñes Azules del Real Oviedo).

b) Nun se fizo nengún intentu por rebaxar los precios de los recibos añales, calteniendo unes entraes individuales pal partíu del domingu al nivel de categoríes bastante superiores. Tornóse al modelu de pagar y callar, anque polo menos nun se xubieren, ensin tener en cuenta la situación d’extrema crisis que vive la población asturiano, que vien de romper les huches pa l’ampliación, merca camisetes y bufandes y nun dulda en viaxar en masa col equipu perdayuri. Sigue descansando nel aficionáu/ada tol pesu del presupuestu económicu, anque sí ye verdá que podemos apuntar delles meyores nos patrocinios y sponsors nes equipaciones del equipu. Fracasose nel intentu (si ye qu’hubo intención real dalguna vegada) de ser pioneros na aplicación d’un modelu asemeyáu al alemán dende Uviéu.

c) Nun se ta cuidando nin integrando a los aicionistes internacionales. Recordamos que’l Real Uviéu ye anguaño’l club del estáu español con mayor númberu d’aicionistes, cásique 40.000 persones distintes. Ensin embargo, dende l’ampliación de capital nun se tornó a mirar pa les miles de persones qu’aportaron a la masa social del club. Nin se caltién una correspondencia ellectrónica con ellos, nin se-yos planteguen posibilidaes pa que visiten l’estadiu, la ciudá y el país asturianu, nin se-yos ufre información nel web n’inglés. Tamos dexando de llau una de les coses que más únicos nos fai agora mesmo nel planeta fútbol y ye una auténtica vergoña que nun se reconoza’l papel de toa esa xente anónimo nuevo que nun puede sentase tolos domingos nel Tartiere.

d) El Real Oviedo nun tien nengún tipu d’enfotu en formar futbolistes uvieístes pa la primer plantiya. Reflexu d’esto ye que namás hai un asturianu nel once d’entamu, Diego Cervero, y namás Álvaro Cuello s’asoma a les convocatories de xemes en cuando. ¿Qué clas d’estímulu se-y quier dar a la xente que vien dende abaxo si estos ven que pa trunfar equí hai que venir ficháu dende fuera? ¿Pa qué valen les instalaciones d’El Requexón? ¿Por qué enllenamos la boca al falar de Michu, Cazorla, Mata, Adrián…mentanto nun-y damos una oportunidá a los Chapi, Rúa, Juan Steven…? Oxalá la entrada d’Iván Ania nel Vetusta, un xugador que sabe lo que ye dexar el piel pol equipu, valga pa camudar esta dinámica llamentable.

e) Nun hai nengún tipu d’interés nel Real Uviéu por exercer d’equipu de la capital d’una tierra que se llama Asturies.  Nun ye yá que nun xueguen cásique futbolistes del país nel primer equipu, sinon que, como nel casu de los aicionistes internacionales, nun se mira por tener un web n’asturianu tampoco, por más qu’espoxiguen propuestes pa ufrir información normal n’asturianu, al tiempu que se podría siguir faciendo en castellán y n’inglés. Siéntese poca ambición pa que’l club torne a ser l’equipu referente d’Asturies como llegare a ser a finales de los años 90. Nin se promociona nel estadiu la música asturiana como se ficiere en Primera nin se visiten les escueles de la ciudá como sí se ficiere l’añu pasáu. ¡Y too esto son midides a tomar a coste cero! Tien que ser l’afición la qu’exerza como siempre d’embaxadora, como nel Reinu de Llión, cantando “Nel Pozu María Luisa” nuna imaxe que dió la vuelta al mundu enteru otra vegada pola so emotividá.

f) Per último, y non más importante, nun hebo nengún movimientu dende l’afición del Real Uviéu pa construyir un muérganu de representación por derechu y ensin intermediarios nel Conseyu d’alministración. Cola actual composición del aicionariáu los pequeños/es aicionistes somos MAYORITARIOS si fuéremos a comuña -con cásique’l 41% d’elles, frente al 35% del Grupu CARSO-, si sindicáremos les nueses aiciones. D’esta manera tendríemos garantizaos más d’un puestu d’alcuerdo colos estatutos del club onde podríemos llevar les nueses propuestes ensin “asesoríes”, sinon col pesu del nuestru capital puestu pa salvar al equipu. Movimientos d’esti tipu nun son raros n’otres llatitúes: el Swansea de Michu tien un “Supporters Trust” que ye dueñu del 20% de les aiciones, siendo pieza clave nes decisiones que se tomen nel equipu. Paez que nun-yos va mal. Otros equipos como’l FC St. Pauli lleven a les sos asamblées la voz de l’afición como una sola voz.

Una visión crítica sobro’l #yofirmoxcarso

Tres tolo espuesto enriba nun me siento capaz de pidir que venga naide dende México a salvanos cuando nós tamos faciendo mui poco por ameyorar el nuesu amáu club. Por supuesto qu’una postura más clara y activa per parte d’Arturo Elías sedría positiva y determinante pa ver al Real Uviéu n’otres divisiones, pero de fondo quiero ver una falta de confianza no que ye capaz de facer esta afición, de la so capacidá p’autoxestionar un proyeutu al que queremos más que naide, por munches perres qu’otros xueguen nello.

Porque namás el pueblu salva al pueblu, namás l’afición salva al so equipu. Inda tenemos la oportunidá de da-y la vuelta a la tortiella y siguir siendo un club distintu. Hai que s’involucrar, hai que s’axuntar, hai que falar y afalar a la participación de toles persones. Namás axuntando esfuerzos y voces vamos ser quién a facer un Real Uviéu meyor y de toos. Xuntos con CARSO, puede ser, oxalá. Nun m’opongo a que faigan un negociu (relativu) nel futuru cola so inversión si cuenten con nós dende yá, meyor dicho, si nós facemos por que cuenten cola afición pa too. Porque l’afición sabe lo que necesita esti equipu y munches vegaes podría ufrir milenta idées y propuestes pa que too funcione meyor. Porque tamién-yos lo debemos a los que dende lloñe se xubieron a esti barcu que taba fundiendo ensin esperar más qu’un futuru azul prósperu.

¿Entamamos por axuntar les nuestres aiciones pa la xunta d’aicionistes del mes qu’entra?

Por un Real Oviedo asina…yo firmo en blanco.

Un carbayón en “La Cruz”

Espublizáu'l 17 de Xineru de 2013 por llar867 na categoría Les mios caxigalines

(Déxovos perequí un articulín asoleyáu nel fanzine de la xente del U.C. Ceares. Munches gracies por afalame a emburriar estes pallabres nun mediu d’espresión tan importante como ye’l fanzine d’una afición).

“Sedría pal fanzine “La voz de la Cantina”. El títulu: Un carbayón en La Cruz, por Iyán”. ¿Cómo lo ves?. Iñigo encamentábame asina, con estes mesmes pallabres nun mensaxe, el facer esti articulín. El títulu, de primeres, sonome mal. Como a una mezca ente crucifixón romana y, al mesmu tiempu, faciéndome sintir como si fuere una rara avis n’aquellos 90 minutos + descansu + descuentu que pasé nel llar del Unión Club de Ciares nos que pa nada m’atopé fuera de llugar.

Vamos dexar les coses clares: enxamás tuviere nun boxing day. De fecho, alcuérdome con un aquel de vergoña de la primer vegada que sentí falar -siendo rapacín- d’esti vezu prauticáu na tierra na que s’inventó’l Xuegu. Yo, en cuenta de pensar na tradición de facer colectes en caxes pa la xente menos favorecío, fíceme a la idea de que’l nome venía por dalgún símil puxilísticu. Quesió -imaxinaba- “igual nesta xornada los árbitros son más permisivos colos coldazos y les segaes a l’altor de la rodiya. Nun sé. Por facelo más animao, ¿non? Que pa eso son fiestes”. Por cierto, foi too un éxitu.

El partíu entamaba a les 15.45 hores. Tampoco, que m’alcuerde, tuviere nunca nun alcuentru qu’escomenzare enantes de les 17 hores pela tarde. L’horariu, entendible pola falta de lluz artificial, abúltame un aciertu. D’una banda sincroniza’l match colos partíos de la Premier, lo que da pa milenta xuegos de pallabres radiofónicos del tipu “¡¡Minutu y resultáu dende Anfield, Old Trafford, Upton Park y La Cruz!!”. Per otru llau, permite l’empalmar col restu de la tarde y nueche faciendo del día’l partíu una xornada con un “tercer tiempu” de folixa postfutbolera ensin acabación, lo que resulta de lo más atractivo.

Poder aparcar a venti metros de la puerta’l campu ta infravalorao dafechu. Vaya luxu, collacies y collacios. Pagar 12€ ye caro, pero duel menos cuando sabes qu’eses perres nun van dir al bolsu de conseyeros que lo gasten, xunto coles comisiones por fichaxes y demás ingresos a costa de sangrar a l’afición, en farina, fartures y derivaos.

Y, entós, entramos.

Menudu quórum pa un partíu de la categoría. Mecíes coles de paisanos y xente del barriu, munches cares conocíes nel fondu, al pie d’una cantina que güel a fútbol. Bono, y a cerveza. Cares de xente que nun sueles atopar nesti contestu futboleru sinon en conciertos, movilizaciones, charres, plataformes varies…Xente de casa.
Y presta, vaya si presta, porque en La Cruz sobren les xustificaciones poles contradicciones que nos xenera’l futbolerismu hestóricamente a los que tenemos dalgo d’eso que llamen “concencia social”. Nun yera’l mio llar, -hasta presupongo polo de “por carbayones nunca pasaremos” que toi en tierra amigablemente hostil- pero yera un ambiente nel qu’ún siente confianza. Como si tuviere nel sitiu nel qu’hai que tar, polo menos, una vegada per temporada. Y esa sensación de tar enriba de los xugadores y de que cada glayíu d’ánimu-yos entre peles oreyes y-yos llegue a les piernes ye pa ver in situ.

Los nenos y neñes pasáronlo podre, sobremanera nel descansu. Ver a la reciella pegándo-y pataes al balón pel prau -que ye prau de verdá, non césped nin tapinos d’importación- como si fueren los protagonistes nun tien preciu. ¿Como si lo fueren? Corríxome yo: ¡fuéronlo dafechu!

“¿Entós tu qué, ho? ¿Qué faes perequí, nin?” espetóme un conocíu, que sabe bien que soi un uvieísta moderáu nes formes pero radical nel sentimientu. – Vengo a ver al Ciares porque, lo primero, préstame ver fútbol los fines de selmana, y principalmente, porque hai que sofitar a la xente que fai por devolvé-y la dignidá al Xuegu.

Y ye verdá: el llabor social y políticu que ta -que tais- desendolcando en Ciares ye d’aplaudir. Nuna dómina na que’l fútbol, como la política, ta siendo condenáu a la dictadura bipolar de los “mayoritarios” l’intentar facer barriu, ciudá, país y ociu deportivu dende un equipu de fútbol de “la tercera” -pa mi habría de llamase Primera Lliga Asturiana- tien munchu, munchu, méritu.

Col trabayu que lleváis fechu nesti tiempu queda demostrao que toles estayes de la vida y de la sociedá siempre puen ser vistes con otros valores, con ideales y concencia, dexando de llau mitificaciones del estilu “hai que separtar política de fútbol”. ¡Yá t’oyí navaya!. Como si l’apostar polos neños y neñes del barriu frente a los fichaxes nun fuere una decisión política; como si l’emplegar la llingua asturiana con total normalidá fuere casualidá nun país nel que l’idioma ye marxináu; como si convocar certámenes músico-lliterarios fuere un vezu de los clubs-empreses; como si ganar el derechu a participar de les decisiones del club nun tuviere un calter redemocratizador; como si nel momentu nel qu’un/a entra nuna grada dexare de ser persona con convicciones y se convirtiere en poco más qu’un autómata que nun fala ellí de los problemes qu’atopa nel día a día, de les sos esperances, de lo que tuvo bien a lo llargo de la selmana, de lo que sigui mal, de lo que se podría facer pa camudar les coses… Sí polos coyones. En definitiva, como si’l fútbol del “tu pagues y a callar la boca, pringáu/ada” nun escondiere tres d’él una ideoloxía concreta y un modelu económicu determináu.

 

Queda pal futuru’l ver qué camín queréis los aficionaos y aficionaes siguir, y equí sí voi ser más polémicu: si hai vocación de medrar como club y esguilar categoríes o si’l destín del U.C. Ciares ye caltenese con honor nel fútbol más humilde de la Primera Lliga Asturiana. Esta opción cabera, quiciabes la más romántica, igual ye la más realista pero ¿por qué nun suañar con un club xestionáu pola afición qu’asalte’l cielu del fútbol nel futuru? Eso sí, de llograse podría avocar a que la hinchada, qu’anguaño de xuru que comparte col Sporting munchos/es incondicionales, a la competencia direuta col equipu “grande” de la ciudá. Dalgo asina como lo que pasa n’Hamburgo col obreru FC St.Pauli y el burgués HSV o, a otru nivel, lo qu’asocede ente’l Manchester United y el FC United of Manchester, club fundáu polos hinches desencantaos colos dueños de los Red Devils. ¿Imaxináislo? ¡Menudu matu!, ¿eh?. Sicasí, ye ceo pa plantegar estos escenarios, y más nestos díes nos que la mayoría entá tamos cellebrando’l fallu nes predicciones pal fin del mundu profetizáu polos mayes.

¿Qué más pue dicivos esti carbayón que nun sepáis? Que faciendo les coses bien, como ye’l casu, puen llograse munches victories diaries, por muncho que los heba que tán rabiando al ver qu’otru fútbol non combayón colos de les perres ye posible. Séi conscientes de que tais abriendo’l camín y marcando’l pasu pa los que vengan detrás, que vendrán.

Pémeque ta dándose la vuelta a la tortiella. Les aficiones de los equipos d’Asturies paez que pasu ente pasu van esconsonando y viendo les falcatrúes del fútbol-negociu. Les estratexes son distintes, ta bien claro, pero rescampla la necesidá de ximielgar los pilares d’esti mundín impuestu porque precisamos que los colores seyan otra vegada propiedá de les hinchaes, de la xente que caltién esti Xuegu vivu.

¡Ah, escaecíame! No puramente deportivo hai un equipazu. Prestome especialmente’l puxu d’Argüelles -¿cómo ye que nun hai una Peña Ciarista col so nome yá?- pela blinga derecha. Tamién me paez valoratible l’estilu de Jimmy y la clas de los mediocentros. ¡Esti añu cellebráis, y yo con vosotros, la permanencia del fútbol alternativu en Tercera con trés o cuatro xornaes d’adelantu!

Y otru día faigo por tornar per La Cruz. Anque seya pa nun escaecer qu’en díes de galerna tamién hai rayadines de sol.

Semeyes:

Web U.C. Ceares: http://www.ucceares.com

Blogue http://losidealesdelgol.wordpress.com/

 

Hestoria d’un viaxe a les coraes del fútbol. Real Uviéu, 2001-2012.

Espublizáu'l 8 de Xineru de 2013 por llar867 na categoría Les mios caxigalines

Seique’l fútbol ye ún d’esos temes tabú pa la esquierda, arrequexáu na estaya de “les aficiones personales, íntimes” o, direutamente, castigáu nel de les “incoherencies (in)confesables”. Ye difícil dicise d’esquierda y definise como futboleru apasionáu. Nun encaxa, de primeres, por milenta razones ente les que s’atopen argumentos variaos del estilu: “ye un negociu”, “aliena a la xente”, “ye neto qu’una relixón”, “ye de xente poco formao”, “nun aporta nada”.

Nun digo que nun heba parte de razón. De fechu, cola cabeza fría y un analís posáu, probablemente tengan razón abondo, anque esi tipu d’argumentu suel escaecer la vertiente sociolóxica, emotiva y cultural del fechu futbolísticu quedando nuna superficie más o menos crítica pa col modelu económicu y de xestión de les SADs d’anguaño nun sistema económicu determináu. Poro, echando una güeyada al fenómenu dende una óptica social y de clas, podríemos analizar el fenómenu social y deportivu como dalgo asemeyao a otres espresiones sociales y culturales de la redolada artística, musical o, mesmamente, del ociu personal, esi gran escaecíu siempre nos analises sesudos de la esquierda.

Xustificaciones feches y siendo’l fútbol, como dicía’l xugador y entrenador Jorge Valdano, “lo más importante dientro de les coses que nun tienen importancia”, confiésome: soi siguidor del equipu’l mio pueblu y apetezme cuntar la parte de la so hestoria que me tocó vivir hasta agora. Una hestoria que nos últimos años garró un arume míticu y na que la participación y el puxu popular tán faciendo que pueda ser posible’l tornar a la élite con unos valores mui estremaos a los que’l club tinía cuando l’abandonó hai 11 branos malditos.

Soi del Uviéu:

Nun sé cómo pasó. O sí. Pero nun soi a facer alcordanza de la primer vegada que tuve nel vieyu Carlos Tartiere porque tuve visitándolu dos domingos sí y l’otru non dende que teo usu de razón. Nun fui sociu hasta l’añu 2003, pero eso nun quier dicir que nun lu siguiere o nun fuere al campu de Buenavista al 70% de los partíos. Cenciellamente, en casa tiníen la teoría de que “si nun me facíen sociu diben ser quién a torgar l’afición”. Fallu. Nun cuntaben col proselitismu de mio güelu, especialmente,  y cola complicidá del Rei Gaspar, que tolos años dexaba un xándal, un chubasqueru o una camiseta del equipu azul.

Teo munchos recuerdos de la mio infancia rellacionaos col equipu. Medré col Real Uviéu en primera división pero foi a partir de 2003 cuando surdió esti club “nuevu” que tien un aquel especial y un presente distintu al de la mayoría de los equipos clásicos del estáu y del que vos quiero falar.

uvieu

La del míu ye la hestoria d’un equipu que naz en 1926, tarde, tres la fusión de los dos equipos de la ciudá, y qu’anque ye 2 décades más mozu que la mayoría de los demás equipos d’éxitu estatal tien entá’l puestu númberu 17 na clasificación hestórica de Primera, lo qu’indica una competitividá mui alta dende l’entamu. Con un pasáu d’oru nos años trenta, onde’l güelpe d’estáu fascista de Franco y la Guerra Civil torgaron un más que probable títulu de campeón de lliga, nos años 90 -los qu’a mi me tocaren vivir- yera un equipu consolidáu de la categoría, normal, cola so rivalidá eterna col otru equipu del país, el Sporting de Xixón, ensin muncho más. Mataxigantes un añu, revelación de la primer vuelta l’otru, a piques de baxar otros trés, hasta 2001: l’añu de la llaceria que certificó una pésima xestión deportiva y económica dende la conversión forzosa por llei a Sociedá Anónima Deportiva nel añu 1992.

Una cadena de despropósitos: un atracu arbitral per parte d’un colexáu vascu na penúltima xornada escontra’l Madrid, un derbi/contuberniu vascu na cabera con un equipu salváu y l’otru compitiendo por evitar el descensu y l’Uviéu xugando escontra un equipu clasificándose pa xugar la Champions dieron col club de la capital d’Asturies na categoría de plata, que 2 años depués perdería  deportivamente pa, de secute, perder otra más por denuncies d’impagos.

2003 “el velenu valió pa curate”: 

Y nel momentu más críticu, cuando naide da un duru por él, surde’l puxu popular, lo que depués daríemos en nomar “Espíritu del 2003″. L’afición d’esti equipu fáise mayor d’edá y garra’l protagonismu secuestráu polo conseyos d’alministración dende l’añu de conversión obligáu de “Club de Fútbol” a “Sociedá Anónima Deportiva”.

Sin título

Inoculáu’l velenu d’un alcalde déspota que quixo “refundar” l’uvieísmu a costa d’enterrar a un muertu qu’entá taba “mui vivu” la ciudá volcose en salvar la primer bola de partíu: la desapaición inmediata. Un movimientu social qu’otros yá quixéremos tamién pa “les coses importantes” consiguió que’l Real Uviéu saltare al prau estráu de xugadores que firmaron en blanco ensin saber si’l club diba aportar siquiera a avientu. Una marea de miles de persones enllenó los maltrataos y escaecíos campos de la Tercera División (la Primer Lliga Asturiana, diría yo) dexando perres y ambientación y abriéndonos los güeyos a un mundu, el del fútbol humilde, el de les coraes del deporte, que munchos/es enxamás tastiáremos. Tamién, dacuando, -hai que lo dicir- adolecimos de xenerar un estrieldru negativu propiu d’una afición fuera de llugar, enxamás avezao a tener que xugar en llamuergues y escontra equipos qu’antaño yeren poco más que “cantera” de xugadores.

Y pasó una década ensin que fuéremos quién a salir de la 2ªB, desarmaos y cautivos d’un máximu aicionista delincuente y, anguaño con orde de captura internacional. Presos, en realidá, d’un contestu llegal que condena a les aficiones a ser poco más que fruta esprimío polos aicionistes de referencia qu’usen el fútbol pa, ente otres coses, blanquear dinero prieto, llevar comisiones y facer negociu neses esferes más propies de películes ambientaes en Sicilia.

Cásique 10 años depués, torna l’Espíritu de 2003:

Ente 2003 y 2012 l’Uviéu F.C. perdió 10 años queriendo facer lo mesmo: fichar, subir. Tornar a primera coles mesmes estratexes que lu llevaren a tar, de facto, desaniciáu. El modelu de xestión deportiva y d’interaición social de los aficionaos col club yera’l mesmu: tu pagues, yo ficho, tu calles. Pero too entamó a camudar na temporada 2011/2012, coles protestes pa finar cola mayoría aicionarial del prófugu Alberto González. Tornó a furrular otra vegada la maquinaria diésel del uvieísmu, la mesma qu’albortare la creación del enxendru “Oviedo Astur CF” y  que llimpiare de ñeve a palaes el prau del Nuevu Estadiu Carlos Tartiere cuando nun había nengún emplegáu contratáu pol club. Per primer vegada na hestoria del fútbol mundial entamaba una campaña de salvación global peles redes sociales que finaría cola ampliación de capital increyible d’hai unos poques selmanes. El resultáu: unos 2 millones d’€ soscritos por pequeños aicionistes d’Asturies y mediu mundu ensin nengún tipu d’ayuda pública (menos mal) y cola entrada del magnate mexicanu Carlos Slim na sociedá, dándo-y viabilidá al club pa finar l’añu y cuadrar les cuentes con facienda y otros acreedores. Fálase de miles d’aicionistes namás en Londres, de más de 300 aiciones mercaes polos hinches de los Portland Timbers de la MLS estaounidense y de clubs de fans qu’esporpollen per más de 70 países.

La composición aicionarial de la sociedá quedaba agora, simplificando, asina: afición col 41%, Slim col 35% y Conceyu d’Uviéu col 8%, siendo esti l’equipu con mayor númberu d’aicionistes del estáu y dando la vuelta’l fenómenu per toles televisiones y periódicos del mundu.

Diérase la carambola perfeuta: un preciu mui baxu de les aiciones (10,75€ caúna), una campaña mediática impresionante gracies a una xeneración de canteranos que ta trunfando n’equipos cimeros de la Premier League, periodistes del estáu que yá quedaren prendaos del movimientu en 2003 y, peresepecialmente, la campaña del que fuere estudiante erasmus n’Uviéu Sid Lowe, amás d’axilidá per parte d’un conseyu d’alministración mui próximu a l’afición que foi quién a habilitar la compra d’aiciones per internet y, sobremanera, el bon facer d’unos aficionaos y aficionaes que, nun contestu social cruel y probablemente poco xustificable, fueron y siguen siendo testerones pa cola causa de caltener una seña d’identidá de la ciudá y d’Asturies viva.

Aquellos fueren díes de sentimientos alcontraos y contradictorios nos qu’a munchos ficieron que se nos mecieren nes coraes custiones emocionales y contradicciones personales y polítiques. Dende’l paisanu qu’entró nes oficines con un billete de 50€ y que coló d’elles ensin querer aiciones al rapacín que desfizo en milenta cachos una hucha-gochín pa mercar un par d’aiciones, pasando pol paráu empeñáu en dexar 3,50€ “tolo que tinía en bolsu” anque nun-y dieren siquiera pa una aición. Pa munchos una llocura coleutiva censurable, pa otros el reflexu d’un sentimientu mui enraigonáu na ciudá.

Tampoco ha d’escaecese qu’al calor del movimientu social -si podemos falar d’esti fenómenu asina, ensin que los verdaderos movimientos sociales se vean agraviaos- averáronse oportunistes. El Real Madrid, por exemplu, “donaba” 100.000€ pa ponelos a nome del Conceyu d’Uviéu nuna maniobra que daquién podría ver “escura” o, como poco, como llaváu de cara publicitariu pa un equipu qu’encarna la mayor parte de los males del nomáu “fútbol modernu” d’anguaño.

Una alternativa “profesional” al fútbol modernu. ¿Ye posible n’Uviéu?

Esto ye lo que la campaña de venta d’aiciones vendió y sigui vendiendo: la oposición al modelu de les SADs y tornar los equipos a les sos aficiones. La llei de Sociedaes Anónimes Deportives foi aprobada nel añu 92 y supunxo la conversión forzosa de tolos clubs de fútbol, una conversión a toes lluces, 20 años andaos, fracasada y llaceriosa. ¿Toos? ¡Non! Chocantemente caltuviéronse nel estáu xurídicu postreru y “d’aquella manera” el Real Madrid, el FC Barcelona, l’Athletic Club de Bilbao y l’Club Atlético Osasuna de Pamplona.

Esta llei convierte a los clubs de fútbol n’empreses remanaes por capitales y aicionistes y non por socios/es que dexaron un pufu-burbuya económica de dimensiones descomanaes y a les que nenguna alministración-y punxo llendes. Bono, sí: dalgún club agraviáu hébolu -como l’Uviéu cásique l’únicu na élite- mientres que munchos fueron beneficiaos con prórrogues, ayudes públiques y recalificaciones illegales o trampes que permiten amazcarar les cifres tapando les deldes del balance col valor de xugadores, les marques deportives y el restu’l patrimoniu de la sociedá. Y como’l fútbol ye la cuenta pa perder votos… naide-y mete mano.

Asina, desanicióse cualisquier niciu de democracia interna na xestión de los equipos. Créase la figura del “Conseyu d’Alministración”, que vien a ser una suerte d’akelarre de suxetos que viven del club y faen y desfaen, cobren comisiones y sangren a l’afición ensin escrúpulos nin naide que-yos tosa. Que pa eso son los de “les perres”.

Entós ¿cómo va ser l’Uviéu FC un equipu que diga “NON al fútbol modernu” si ye una SAD y, amás, tien como aicionista de referencia al home más ricu del mundu -que nun llegaría a esa posición precisamente arrenunciando a les plusvalíes que xeneren los y les trabayadores de los sos negocios-?

La rempuesta ta por contestar, pero razones pal optimismu hai, polo menos les condiciones son muncho más afayadices que nel restu de clubs históricos:

– L’afición uvieísta ye dueña del 41% del so equipu porque asina lo consiguió mercando aiciones, a cambiu d’ampliar el capital de la sociedá recuperando’l so control, de tala manera qu’axuntando’l patrimoniu en propiedá del conceyu d’Uviéu algamaría’l 49%, al tiempu que Carlos Slim controla un 35%.

– Como dicíemos, ye’l club del estáu con mayor númberu de socios nominales y nel que l’afición controla un porcentaxe más altu de les aiciones. Esta situación convierte a l’afición, si s’organiza, nel lobby más potente de la sociedá lo que la fai interllocutora obligada pa cualesquier xestión deportiva y económica.

– Existen exemplos, mesmamente nel casu del Swansea galés na Premier League nel que milita’l canteranu uvieín Miguel Pérez Cuesta “Michu”, onde se da’l casu nel que l’afición tien sindicaes nun “trust” hasta’l 20% de les aiciones, exerciendo esta una influencia mui notable no que cinca a les decisiones económiques, deportives y sociales.

– Per último, dende qu’entrare esti conseyu d’alministración -qu’habría tener calter transicional hasta la fin de la temporada- hebo yá delles decisiones qu’exemplificaron una apertura y democratización na llínia correuta. Concursos públicos pela rede pa diseñar les bufandes del equipu, sofitu incondicional nes peñes, prioridá total de la cantera y de la xente más mozo, contención nel gastu, emplegu normal de la llingua asturiana xunto con otres como l’inglés, francés, chinu, alemán…

Perspeutives y retos:

Al mio paecer, anguaño’l Real Uviéu C.F. enfréntase a dellos retos deportivos y sociales, tan importantes ún como l’otru.

uvieuuD’una banda, tornar a la lliga profesional l’añu qu’entra. Ye un finxu imprescindible pal club l’abandonar la categoría de bronce y entamar a rexenerase deportivamente sofitándose na cantera que tan bon resultáu y bona prensa dió nos caberos años. Un modelu d’equipu onde prime la xente de casa que siente y representa muncho meyor los colores y, amás, supón un fútbol más caltenible en términos económicos.

D’otra banda, pa tolo anterior, que la so afición s’articule realmente como grupu y que sindique les sos aiciones espardíes per tol mundu. Algamar un amenorgamientu importante de los ingresos per aciu del desembolsu de los socios/es sedría interesantísimo y averaría al Uviéu al modelu alemán nel qu’hai grandes aficiones y equipos punteros que nun atraquen a mano armada a los que tienen que-y poner sal al xuegu dende les graes. Priorizar el qu’heba 100 pagando 10 y non 10 pagando 100 y dir cumpliendo escrupulosamente cola delda que tien contrayío’l club coles alministraciones públiques, facienda etc: ye dicir, cola sociedá. Y más nesti intre nel que se tán desfaciendo los servicios públicos.

Per último, afondar nel usu normal de la llingua asturiana como manera de facer, del de so, un proyeutu de futuru como primer referente asturianu, posición agora perdía, que sedría más que prestoso y tendría costu nulu.

Lo de renomalu “Uviéu FC”, quitá-y la corona real y poner el topónimu popular vamos dexalo ente les coses menos urxentes agora mesmo. ¿O qué?

 

 

Pd: Mentanto esti artículu yera rematáu’l mio equipu foi humildáu pol filial del eternu rival. Valgan estes lletres calcaes nel tecláu d’un ordenador como purgatoriu de penes pa tolos afeutaos y afeutaes. Si nun doliere nun sedría’l nuesu Oviedín.

 

Fonte imáxenes 1: http://es.paperblog.com/futbol-de-izquierda-1355359/ 2: http://chiribi.blogspot.com.es/ 3: http://lafutbolteca.com/tag/club-de-futbol-asturiano/ 4: Revista Interviú. 5: http://unclavoardiendo.files.wordpress.com 6: http://elpeperiodico.blogspot.com.es/2012/11/el-real-oviedo-dio-la-vuelta-al-mundo.html 7: http://sanktpauliasturies.blogspot.com.es/

105.216 razones pa facer país en 2013

Espublizáu'l 31 d'Avientu de 2012 por llar867 na categoría Analís políticu

Da’l 2012 les boquiaes y fina ameritando’l ser probablemente’l peor añu p’Asturies de les últimes décades, -lo que yá ye dicir cuando analizamos el pasáu recién d’esti país-.

Estos dolce meses van pasar a la historia por ser nos que’l capitalismu, enseñando los caniles, dexónos un desemplegu qu’algama cotes dramátiques y unos servicios públicos  tarazaos, en fase de privatización total, cola sida vergoñosa y cruel de los retayos y l’austeridá pública, como si esta llaceria fuere culpa de la clas trabayadora y non de los capitalistes qu’espoxiguen a costa del malvivir del pueblu.

2012, l’añu nel qu’Asturies convocó dos eleiciones nacionales nes que los problemes reales del país foron secundarios. Nes que se xugó puerco. Comicios que valieron pa qu’entrare la particular versión hispánica del “Alborecer Doráu” na Xunta Xeneral pa esfarrapala dende dientro y tres de los que s’amenazó a Asturies con ver suprimíu’l so “autogobiernu” ruin y probetayu.

Un 2012 nel que’l patrimoniu llingüísticu y cultural d’Asturies dió munchos reblagos pa escontra la tumba cola complicidá y silenciu de munchos pa los que siempre hai otres prioridaes coles que tampoco nun cumplen. Nel que los fartones de tola vida siguen a la gueta d’estratexes nueves -agora ye la frayadura hidráulica- pa enllenar el bolsu d’unos pocos a costa de dexar un país estrozáu ambientalmente.

Nós, falo de la esquierda soberanista, del asturianismu o nacionalismu asturianu, pior que nunca -y nun ye un recursu estilísticu-. Toos y toes dicimos enchipaos/es que sabemos ú ta’l problema y qué exemplos de participación política válidos hai na nuesa redolada. Toos y toes coincidimos n’afalagar a la unidá dende abaxo y n’horizontal, el trabayu combativu en toles estayes de la sociedá y la participación nos movimientos sociales, pero depués facémoslo too bien a la escontra.

Pero tamién hebo rellumos positivos nesti añu aciagu. Les agresiones y la represión tamién dexaron evidencies de lo que podemos algamar axuntando fuercies. Fuelgues, manifestaciones, nuevos espacios lliberaos, marches, llucha na cai…Enxamás hebo un momentu más afayadizu pa trabayar dende la base nin vimos una receptividá social tan amañosa pa que les nueses propuestes trescalaren na sociedá. Como dicía Nuberu güei sí que “n’Asturies ye la hora de la llucha y el llabor”.

Nin la griesca heroica de los mineros colos GRS, nin la manifestación histórica énte los premios principiegos. Pa mi, la imaxe esperanzadora d’esti 2012 que fina ye la de la comisaría de Xixón arrodiada de xente na última fuelga xeneral pa esixir la llibertá de los sindicalistes presos na mesma xornada.

A entamos d’avientu hebo una cifra que nos dió en focicu: 105.216 trabayadores asturianos y asturianes condergaos al paru.  105.216 razones que son abondo pa nun abandonar la xera.

Nel 2013, ¡más y muncho meyor!

¡Puxa los y les que lluchen por Asturies!

Xixon Comisaría

Falábemos nel anterior artículu d’esti blogue de cómo l’amenaza d’intervención per parte del gobiernu español nel nuesu país suponía’l facer d’Asturies un llaboratoriu de prebes bien afayadizu pal xacobinismu español. Nesa estratexa recentralizadora, que muncha xente yá víemos venir cola sida de la crisis económica, el nacionalismu español cunta col sofitu incondicional de los denomaos “mercaos” y mata dos páxaros col mesmu tiru, dexando vía llibre pa l’anulación de los derechos individuales y coleutivos de los ciudadanos/es y países que conformen l’estáu.

Nesti sen, el desaniciu de los conceyos asturianos tal y como los conocemos anguaño ta na fueya de ruta del españolismu gracies al enfotu d’UPyD, un partíu qu’anque algamare l’entrar na Xunta Xeneral nel “replay” electoral de Cascos nun cunta con nengún conceyal en toa Asturies, polo que se-y presupón o mui poca conocencia de lo que son estes instituciones o muncha gana d’eliminalos por razones evidentes. Como nun podía ser d’otra manera, la esixencia de los de Rosa Díez contrastó col silenciu cómpliz d’una clas política dirixente que, avezada a siguir les normes de les sos sedes centrales allugaes na capital del reinu -Cascos incluyíu-, nun sabe siquiera cómo posicionáse, debatiéndose ente’l rechazu a perder cotes y cuotes de poder corruptu nos conceyos y n’aplaudir coles oreyes pola posibilidá de ver cumplío aquello del “España una y no cincuenta y una”.

Güei La Nueva España -diariu que fuere n’orixe’l panfletu de la Falange y que, “paradóxicamente”, nos últimos meses fizo tolo posible por promocionar a UPyD- espublizaba una propuesta de “reorganización” de los conceyos asturianos, suprimiendo la mayoría d’ellos y dexando en 21 a los 78 qu’anguaño formen alministrativamente’l nuestru país. La supresión de conceyos, la institución política más averada al pueblu, nos que se reflexa de dalguna manera l’aplicación de la democracia direuta tradicional asturiana basada nos “conceyos abiertos” o nes “sestaferies” -el trabayu comunal ente tolos vecinos- ye un pasu alantre haza la degradación del feble contestu “democráticu” nel que ta Asturies, por nun falar del caos nos servicios sociales que xeneraría de siguir alantre esti despropósitu, mui al estilu de los tiempos que cuerren, de desmantelamientu xeneral d’unos derechos que se presuponíen ganaos dafechu.

La propuesta, alloriante pa cualquier persona que conoza un puquiñín Asturies, non sólo ye inxusta sinon qu’amás -y anque esti nun seya’l debate- ye insultante nel momentu nel que se plantega nel nuesu país, siendo ún de los territorios onde los conceyos son más grandes nel estáu. Nun podemos escaecer tampoco lo vergoñoso del proyeutu de “Ciudad Astur”, un apueste pola masificación del centru del país a costa de la despoblación de les ales, un apueste pola especulación y  nada consecuente col mediu ambiente. Un apueste por convertir a Asturies nun centru comercial con xardines a los llaos, la desapaición del modelu de producción agrariu, pesqueru y ganaderu que tanto cafia a los poderosos de Madrid y Bruxeles. En definitiva, la  desnaturalización del modelu territorial, social, económicu y ambiental d’Asturies. Nun siendo un país, nin capital fai falta, nin muncho menos democracia.

Una Asturies más colonial que nunca. Tócanos ser la dinamo llétrica del estáu, y esperar de rodieyes a que venga dalguna migaya d’arriba (o d’abaxo, del otru llau del cordal). Esi ye l’enfotu de los delegaos políticos de Madrid n’Asturies, el consiguir qu’Asturies torne a ser la Provincia de Oviedo franquista ensin derechos sociales, nin individuales, nin coleutivos, un suañu que puede consiguise en trés cómodos pasinos:

1u- Intervención de la Xunta Xeneral y desapaición del más mínimu niciu d’autogobiernu políticu p’Asturies. Devolución de toles competencies, conversión de les Conseyeríes no que realmente fueron siempre: Delegaciones Provinciales de (ponga equí lo que-y paeza).

2u- Desaniciu, supresión y fusión de los conceyos asturianos. Apertura d’un parque temáticu col nome de “Ciudad Astur S.A” nel que l’accesu a la vivienda va siguir siendo prohibitivu, nel que s’especule col territoriu y se degrade inda más la sanidá y la educación. Ta de moda, l’estándar pónlu Esperanza Aguirre.

3u- Ensin conceyos, con una Xunta Xeneral ensin atribuciones, ¡¿pa qué faen falta eleiciones n’Asturies, col gastu que suponen?! Reimplantación de la “Diputación Provincial de Oviedo” compuesta por “notables de la región”.

Escenarios esperpénticos -anque non tan llonxanos, visto lo visto- aparte, queden delles coses clares a la vista d’esti panorama:

– Que’l centralismu español ta aprovechando la coxuntura económica , amás de pa facer pagar la crisis a les propies víctimes del so sistema de producción capitalista, p’abordar tamién la reconfiguración d’un estáu español nel que namás cabe “una, grande y libre”.

– Que’l modelu autonómicu español ye una farsa y qu’Asturies nun cuadra nesa falcatrúa. El nuesu país ye’l primer sitiu onde se llanza un globu-sonda que nun ha cayer embaxo a xente d’otros territorios del estáu que puedan venir detrás.

– Que, lo mesmo los conceyos que la Xunta Xeneral, son instituciones del pueblu asturianu ganaes a pulsu que, anque anguaño adolecen de fondos déficits democráticos, nun debemos arriesganos a perder, porque ensin elles Asturies nun ye Asturies nin se representa a sigo mesma.

El sábadu 26 de mayu, un día dempués de cumplise’l 204 aniversariu de la declaración de soberanía d’Asturies y de la creación del exércitu defensivu y la bandera asturiana, ta convocada una concentración n’Uviéu a les 13h. énte la Xunta Xeneral col lema “Asturies Decide”. Que seya la primera de munches movilizaciones más. Que valga pa entamar a ximielgar concencies.

Asturies, llaboratoriu de prebes pal xacobinismu español

Espublizáu'l 14 de Mayu de 2012 por llar867 na categoría Analís políticu

La existencia d’Asturies, como entidá política propia, ta güei más cercana a la so desapaición. El nuesu país, el que, como diz Faustino Zapico “entraba pela puerta grande na era contemporánea” cola declaración de soberanía de la Xunta Xeneral el 25 de mayu de 1808 ve amenazada, otra vegada, la so integridá.

L’andanada mediática, con vocación de convertise en realidá o non, per parte del ministeriu de facienda del estáu español onde s’amenaza explícitamente cola “intervención” de la economía asturiana amparándose  nel contestu políticu ye un fechu gravísimu que, de concretase, sedría merecedor de ser consideráu como un güelpe d’estáu que nun vendría más qu’a demostrar lo feble y tramposo del modelu “autonómicu” español.

Esti movimientu, inéditu na historia recién tres de la “transición democrática”, nun ye casual. Dánse toles condiciones n’Asturies y fuera del nuesu país pa que’l xacobinismu ideolóxicu (y económicu) español dea’l pasu pa la suspensión del autogobiernu de cartón-piedra que nos vienen regalando dende’l primeru de xunu de 1979 la clas política embaxadora del gobiernu español n’Uviéu.

El contestu económicu y políticu européu, onde los estaos miembru nun faen otro que plegase y aplicar con gustu los mandaos de la maquinaria del capital, abre una puerte al tardofranquismu pa entrar a degüellu y anular les instituciones polítiques propies de les naciones que conformen anguaño l’estáu español, entamando pola que ta nuna situación más precaria: Asturies.

El nuestru país axunta toles carauterístiques precises pa ser un llaboratoriu de prebes bien afayadizu nel qu’abordar esa recentralización brutal del estáu. A la composición caótica de la Xunta Xeneral, tres de dos eleiciones nacionales nes que la única opción que sal reforciada y llexitimada ye la de l’abstención y, con ella, el desprestixu de l’aición política, hai qu’amestar la non presencia de partíos nin un movimientu social non sucursalistes pa con Madrid nin pa colos retayos de los nuesos derechos. Si, amás, la llave de la “gobernabilidá” -si puen llamar gobernabilidá a lo que vienen faciendo n’Asturies trés décades- ta en manes d’un partíu que tien como oxetivu final la devolución de toles competencies a Madrid y el desaniciu de los conceyos, la fórmula queda resuelta.

El silenciu cómpliz de la FSA, el brazu más nacionalista español y acomplexáu del PSOE, pa col estáu d’escepción políticu nel que quieren dexar a Asturies ye’l mesmu que’l que los de Rubalcaba prautiquen cuando nun cuestionen nin una migayina les agresiones que cada vienres exerce’l conseyu de ministros de Rajoy. A la fin, si tuvieren gobernando diben facer poco más que lo mesmo. Y ye que, dempués de trés décades de sumisión a Madrid y al neolliberalismu asesín, ¿qué vamos esperar d’ellos a estes altures?.

Capítulu aparte merez el partíu ultra “UPyD”, que tres del “replay” de les eleiciones entraba na Xunta Xeneral, una formación que diz surdir pa romper el bipartidismu y lo qu’insiste en proponer n’Asturies ye un gobiernu de concentración PP-PSOE, llogru que Rosa Díez, en boca del so muñecu de ventrilocuista Nacho Prendes, de xuru vendería como “gesta nacional” per tol imperiu hispánicu.

Desgraciadamente, Asturies, la xente asturiano, ta indefenso énte estos ataques, por muncho que la retórica del partíu de la mano derecha -en tolos sentíos- d’Aznar s’antroxe d’asturianu, una definición que concasa perbién cola definición que Nuberu roblaba pa, precisamente, dexar claro qué nun ye ser asturianu. Tampoco ufre nenguna alternativa la coalición de los que regalen los votos al PSOE pa, yá si eso dempués, discutir -nin siquiera lleguen a negociar- mínimamente’l programa a desendolcar.

Na nuesa nación ta cociéndose’l nuevu modelu d’estáu, nel que namás onde hai movimientos que planten cara a la homoxeinización política, cultural y económica del capitalismu d’estáu español van tar en condiciones de contestar y evitar. Somos el campu de maniobres de la reorganización de la “unidad de destino en lo universal” del reinu español y lo pior ye que muncha xente n’Asturies tovía aplaudirán esta galmiada p’atrás guiao pola desilusión endémica na que la política asturiana nos dexa tres de la llegada del “autonomismu”.
Hai que facer un llamáu a la sociedá asturiana pa entamar a organizar la insubmisión dafechu a los mercaos, al FMI y al BCE, a la dictadura del eurodólar y a la ruina económica que nos siguen imponiendo dende Madrid y Bruxeles col so imperialismu económicu y cultural. Hai que facelo bien aína y afuxendo del populismu vaciu de conteníu políticu. Dar una salida asturiana a la estafa del capitalismu.

Nel nuesu cuentu de “Pedro y el llobu” l’amenaza del llobu siempre foi verdá: lo único que camuda ye qu’agora tán muncho más cerca. Los precedentes tán ehí, el modelu de rempuesta históricu del pueblu asturianu tamién. A ver si somos a ponenos d’alcuerdo pa plantar cara.

25 de marzu, la bola extra non aprovechada.

Espublizáu'l 12 de Marzu de 2012 por llar867 na categoría Analís políticu

Tinía que pasar enantes o dempués. Asturies, per primer vegada, enfréntase a una cita eleutoral propia compartida con Andalucía, precisamente, el país dende’l que s’escriben estes llínies. Como si fuéremos una nacionalidá “hestórica” de les que lo ponen per escrito. Nestos 6 meses dende les eleiciones últimes a la Xunta Xeneral vimos fracasar el “fenómenu Cascos” polos sos propios errores políticos y pol proceder xostrón pa xestionar eses mesmes decisiones.

Francisco Álvarez-Cascos I “el Breve” d’Asturies y Madrid

Si entendemos que les espeutatives qu’una parte importante de la xente que votó a Cascos taben puestes na anovación política nel nuesu país, na superación de los rexímenes corruptos y de crisis permanente que dexaron p’Asturies los sucesivos gobiernos del PSOE podemos dicir que nestos 6 meses el nuevu presidente asturianu echó per tierra toles sos posibilidaes. He de reconocer qu’anque munchos y munches sabíemos mui bien de qué partíu (y partíos) venía Cascos y les polítiques rancies neocón que diba aplicar nun dexa de chocar la so torpeza a la hora d’executales. Con esi proceder torpe, improvisáu, el llíder de FAC “sacó la motosierra” con tantu rixu qu’acabó mancándose con ella. Y ye que xugar col tronzón tamién ye un deporte de riesgu.

Básicamente, el llabor de FAC y Cascos consistió nestos meses n’enguedeyase n’Asturies coles patates calientes de la xestión pública neglixente de la FSA pa dexales inda peor de lo que taben, n’apoyar tolos retayos brutales nos derechos sociales de Rajoy en Madrid -reforma llaboral xabaz incluyida- y en nun facer cásique nada más que buscar polémiques innecesaries y un revanchismu infantil que nin supieron nin quixeron xestionar.

Mención aparte merecen, nesti sen, les polémiques cola RTPA, el “Centru Cultural Niemeyer” d’Avilés, el “Festival Internacional de Cine de Xixón” (FICXixón), la “Semana Negra” etc. nes que lo mesmo Cascos que los demás cargos políticos implicaos entraron neto qu’un elefante nuna cacharrería saliendo mui afeutaos poles sos decisiones caprichoses, antipopulares (paez mentira pa un populista como elli) y “carcas”.

Asina, no que cinca a la RTPA, en cuenta d’iguar la situación vergoñosa d’esternalización y precariedá de los y les trabayadores y la potenciación de productores públiques y d’un texíu audiovisual pal país que respete la cultura asturiana, desanicióla dafechu dexando na cai a centenares de persones que nenguna responsabilidá teníen nel diseñu nefastu de tele asturiana de PSOE-IU y que yá taben nuna situación escandalosa. No tocante al Niemeyer, improvisó permanentemente’l futuru d’un equipamientu, seguramente sobrevaloráu pola población d’Avilés y con una xestión del  réxime anterior de xulgáu de guardia, pero que cola so incompetencia convirtió nun arma a la so escontra en cuenta de tolo contrario. Cola maniobra del FICXixón xenera un problema onde paez ser que Xixón nin FAC lu teníen, cola actuación estelar del conceyal de cultura qu’arrastra pa consigo una griesca mediática na que la cultura asturiana sal chiscada y humildada. Asemeyao, anque nesti casu sí hai un conflictu que vien de llargo, tamién regala a la oposición el partíu de Cascos una baza col casu de la Selmana Negra.

Poro, tolos ámbitos culturales y sociales que precisaben d’una reformulación en clave muncho más social y munchísimo más asturiana y controlada, non sólo nun vamos velos meyor, sinon que, nel más bonu de los casos, van quedar como taben, camudando puestos de mandu, privatizándolos, desaniciándolos o folclorizándolos inda más.

No que cinca a la llingua asturiana el bagaxe ye ridículu, inexistente, escosu. Redúzse a un par de xestos del conseyeru Vallaure por falar en comparecencies n’asturianu y gallego-asturiano y yá ta. Nin plan de normalización (nin perres pa la promoción), nin avances toponímicos, nin cambiu na imaxe corporativa del gobiernu, nin defensa de los derechos llingüísticos per nenyuri. Un mocáu nel focicu d’esa parte mínima del asturianismu que s’echó en manes de FAC esperando avances nesti sen que nin se dieron, nin s’intentaron, nin se plantegaron. ¡Y mientres, en Madrid, pautando con UPyD pa da-yos un grupu parllamentariu! El probe Xovellanos revuélvese na so tumba.

 

PPSOEIU: a nun-y dar aire a FAC y, de pasu, a xugar puerco cola cultura ya identidá asturiana
Y entós, mientres FAC s’enllamuergaba colos equipamientos desastrosos heredaos del arecismu o con reñer como guaḥes con LNE, el PSOE, PP ya IU, entamaron a actuar como si fueren los mayoronos nel patiu la escuela al ver qu’otru entruga por sitiu pa xugar. Enfurrúñáronse y ficiéron-y la cama a un FAC que queda desarboláu dende’l primer momentu, ensin opciones, ensin presupuestos y con una capacidá de gobiernu tan llimitada como’l discursu populista y ranciu del so llíder que fuere militante daquella d’Alianza Popular.

Lo que más llama l’atención ye que la mayoría de los ataques a Cascos per parte, sobremanera, de la “izquierda plural del PSOE-IU” nun inciden na so condición de neocón privatizador y “lliberal” (de los malos). Ye chocante la campaña de los xestores del réxime anterior por confrontar con una supuesta vocación asturianista de FAC que como yá se dixo nesti artículu y como queda amosao colos sos “llogros”, nin hai nin se ve per nengún llau. Si la polémica del día yera’l Niemeyer, la “izquierda plural” arremetía escontra l’Arte Asturianu. El nuestru prerrománicu, espresión artística única nel mundu y esclusiva d’Asturies que ta nel más total abandonu como munchu del patrimoniu hestóricu, sobremanera si esti ye “diferencial”, yera asina emplegáu como sacu de boxéu. Si’l tema del momentu yera’l FICXixón la consigna yera’l facer de menos lo asturiano emplegando pa ello “la madreña, la boina y la montera picona” como supuestos complementos “chic” de la tribu urbana de los FACkers. ¿Ye la posibilidá de qu’heba un asturianismu real na Xunta Xeneral de lo que tantu mieu tienen PSOE-IU y PP? ¿Pa eso solfaten el protorrexonalismu casposu de FAC? ¿Pa que nun surda y xorrezca un asturianismu o nacionalismu asturianu nel futuru?.

L’asturianismu, nacionalismu o soberanismu, quedaba asina ente la espada y la paré: cola necesidá de criticar mui duramente’l malgobiernu de FAC pero ensin cayer nel antiasturianismu radical del que PSOE-IU y PP ficieron gala p’atacar a Cascos. Dábase un escenariu desconocíu, nuevu, nel que nun se podía tar de nenguna manera con FAC nin tampoco colos cosmopaletos que llamaben “aldeanos” a FAC poles sos polítiques, too ello ensin un movimientu con autonomía política plena pa desendolcar les sos propies movilizaciones más alló de les llingüístiques. Y nesti tarrén enllamuergáu hébolos que nun fueron quién a caltener esa equidistancia ideolóxica necesaria na crítica, averándose peligrosamente al discursu FAC o faciendo’l caldu gordo a la “izquierda plural” a costa de la dignidá de la nuesa cultura, hestoria y llingua. Eso sí, tamién hai que dicir qu’afortunadamente, artículos como los de Faustino Zapico o Pablo Rodríguez Alonso dexaben mui a les clares cuálu yera’l puntu de vista necesariu dende esta redolada ideolóxica del nacionalismu d’esquierda asturianu. Y menos mal.

 

La coordinación del nacionalismu asturianu, cada vegada más necesaria pero tamién cada vegada más cerca

“Cuenta la lleenda qu’hebo una vegada unes eleiciones que vinieron bien al nacionalismu asturianu”. Gracies aparte, lo cierto ye qu’onde otres ideoloxíes y movimientos ven otru frente de llucha más, nel que se reivindicar y col qu’avanzar, al asturianismu siempre lu garren col pasu cambiáu. Nun valen les escuses, estes son unes eleiciones qu’entraben dientro de los escenarios posibles y probables dempués del resultáu que dexó a FAC como partíu parllamentariu con más escaños pero ensin mayoría absoluta. Sabíemoslo.

Anque suene ventaxista’l facelo agora, l’actividá del nacionalismu / asturianismu / soberanismu d’esquierda asturianu lleva n’estáu d’hibernación, sacante nel conceyu de Noreña, dende les últimes eleiciones. Y asina nun vamos a nenyuri. Nun ye normal, nin presentable, nin aceptable qu’ente comiciu y comiciu nun se caltenga un trabayu de cara a la sociedá qu’asegure unos meyores resultaos nes próximes cites y años, porque’l trabayu d’avance internu ye necesariu y básicu, pero ensin movese de puertes p’afuera nun hai futuru nengún.

A la fin, nesta cita, tenemos dos candidatures otra vegada bien asemeyaes na ideoloxía de les sos militancies y del so eleutoráu. Nel mes de febreru, tres de la convocatoria d’eleiciones pal 25 de marzu, un grupu de persones vinculaes al nacionalismu y asturianismu cultural y políticu asoleyó una carta abierta al asturianismu, nacionalismu, movimientos sociales y a tola sociedá asturiana.  Nesta carta apaecía xente, ente otros, visiblemente vinculao anguaño y antaño a organizaciones como Unidá Nacionalista Asturiana, Izquierda Asturiana y a Andecha Astur, asina como persones d’altor simbólicu pa nós como Ambás y Xune Elipe. Nel manifiestu afalábase a la construcción d’una coalición eleutoral d’urxencia ente Bloque por Asturies, UNA y Andecha Astur. Estos movimientos, xunto a otros más en clave interna, paecíen abrir más que nunca les posibilidaes pa una candidatura conxunta que munchos afalábemos, afalamos y vamos siguir afalando y alendando.

Ye mui significativo qu’esta vegada, un llamáu del calter d’esti, nun seya unidireicional o venga patrocináu namás por una de les families del nacionalismu asturianu. Anque a la fin nun s’algamare una coalición, paez que cada vegada ta más claro que la presión esterna ya interna de militantes y simpatizantes ha de finar por poné-y igua a esta situación inmovilista y llaceriosa.

Nun ye normal nin xustificable qu’en cada procesu en favor de la unidá heba un piñu de militantes qu’énte la desilusión abandonen la so militancia activa. Nun ye razonable que nesti momentu, nel que nun se presenta’l PAS, por exemplu, y nel qu’hai abiertos procesos de xuntura, la militancia del nacionalismu asturianu seya sensiblemente más baxa y menos visible socialmente que cuando les organizaciones taben un poco más atomizaes. Si’l procesu de converxencia ensin plizcu d’autocrítica o reflexón que tamos viendo y viviendo casi yá na última década ta mandando a más xente p’afuera de les organizaciones que pa dientro dalgo tamos faciendo mal. Si la suma de votos y militantes, per separtao y dempués de delles xuntures parciales, nun fai más visible’l nacionalismu d’esquierda asturianu ye que dalgo tamos faciendo, insisto, mal.

A munchos y munches danos yá igual de qué candidatu o qué candidata hemos d’apegar cartelos, falar bien y repartir panfletos. Namás demandamos un marcu, un espaciu abiertu, nel que trabayar, conocenos, aldericar, charrar, collaborar, coordinanos, discutir. Esborriar del nuestru vocabulariu políticu conceutos como’l de “talibanes” o “vendíos”. Reconocer a toles partes, da-yos capacidá d’espresase, de participar- A les puertes d’un nuevu sapiazu eleutoral hai que facer un últimu llamáu a files pa caltener la dignidá mesmo güei que na nueche del 25 de marzu. Nun necesitamos otru domingu eleutoral d’autoflaxelación pa siguir faciendo lo mesmo los meses vinientes.

D’otra banda, hai esperanza. Hai una xeneración, la más moza del nacionalismu d’esquierda, que sí, quiciabes tea más inactivo que n’otres dómines, pero ta más comunicao qu’enantes; que yá nun precisa pa saber de los d’al llau de sentir batalles que vienen de vieyo. Xente que nun conoció como militante los momentos de más griesca nos últimos años; que tamién se sofita nel bagaxe políticu que-yos dexen los que tuvieron y siguen tando. Rapazos y rapaces que xunto a la xente que vien calteniendo’l pesu de les organizaciones na última década tien muncho que dicir.

Teo collacios y collacies y xente a la qu’almiro personal y políticamente en Compromisu (Bloque-UNA-LV/GV) y Andecha Astur. Los/es primeros/es preséntense col envís de caltener los mesmos votos que nes últimes, lo que-yos permita siguir alantre cola dinámica interna, dando por sentao, na mio opinión enquivocadamente, que yá tienen ganáu’l votu del asturianismu más convencíu y apostando por garrar votos acuyá’l nacionalismu. Inclúin nesta ocasión a un partíu-franquicia como colchón p’amarrar al máximu anque esti fechu faiga rescamplar inda más l’ausencia d’alcuerdu con Andecha Astur. Estos, precisamente, preséntense buscando un votu muncho más ideoloxizáu y cercanu que-yos permita siguir cuntando como interllocutor a partir del 25 de marzu, eso sí, emplegando d’una manera poco entendible’l manifiestu pola coalición unitaria del que falábemos enantes como argumentu pa facelo. ¿Nun sedría meyor nun se tener presentao y siguir defendiéndolu como fueya de ruta?

Agora bien, a Andecha Astur hai que-y pidir que’l 26 de marzu tea la mesma xenerosidá, como poco, qu’en febreru cuando soscribió aquella carta abierta pola unidá. Cualesquier pasu atrás nun ye almisible nesti momentu y debilitaría la so posición dafechu. La militancia d’Andecha, anque quedare desilusionao como tantos y tantes otros y otres pola non apaición d’una coalición, nun puede enrocase enxamás.

Al Bloque por Asturies y a Unidá Nacionalista Asturiana hai que-yos demandar flexibilidá pa tar al altor. Nun val escondese tres d’un procesu internu-matrioska que se diz tan aparatosu como pa impedir la unidá del nacionalismu asturianu d’esquierda nuna situación d’urxencia con unes eleiciones como estes delantre. Han de reconocer ensin reserves la existencia d’una organización que se llama Andecha Astur qu’anque tamién se tien enquivocao, como otros ficimos munches vegaes, ta ehí, y ta formada por xente que puede aportar muncho si lo fai en comuña.

A la xente independiente, a los y les que colaron pero siguen sollertes a l’actualidá política d’Asturies y del asturianismu, hai que nos ufrir un espaciu nel que participar y desixinos que deamos un pasu alantre pa ponenos tres y al serviciu de les organizaciones polítiques. Nun val de nada’l tar glayando en castañéu si dempués, cuando se dan movimientos d’avance mínimos, nun respondemos en positivo, sofitando económica y militantemente lo que se fai bien, que ye muncho anque siempre aneciemos más nes crítiques que nos aplausos.

Con esti panorama, la bola extra que nos regala la non aprobación de los presupuestos de Cascos, con tola prensa del estáu mirando p’Asturies, con eleiciones namás a la Xunta Xeneral dexando a un llau los conceyos -esi puntu feble del nacionalismu asturianu-, ta perdida enantes de que soltemos el disparador y entame’l xuegu del pinball. Eso sí, la xuntura esta vegada nun cayó por bien poco. Que les persones que tean por ella sigan trabayándola dientro de les organizaciones y fuera d’elles. Y que, por fin, del 25 de marzu p’alló, entamemos a falar menos de xuntances y más de programes, d’estratexa, d’entregar el timón del movimientu a los y les militantes del nacionalismu d’esquierda ¡y a da-y otra traza a Asturies!